Gotham – Seizoen 3 (2016) Blu-ray Disc recensie

Gotham - Seizoen 3Het tweede seizoen van de politieserie Gotham eindigde met een cliffhanger en daarom keek ik ook reikhalzend uit naar het derde seizoen dat sinds kort verkrijgbaar is op DVD en Blu-ray Disc. Rechercheur Jim Gordon (Ben McKenzie) heeft de GCPD inmiddels de rug toegekeerd om als premiejager aan de slag te gaan en de loslopende monsters van Hugo Strange (BD Wong) in de kraag te vatten. En dan is er ook nog de dreiging van nieuwkomer Jervis Tetch (Benedict Samuel), een mysterieuze hypnotiseur die snode plannen heeft.

In het derde seizoen ligt de focus op een aantal sleutelfiguren die in de voorgaande seizoenen werden geïntroduceerd. De serie verandert langzaam maar zeker van een politieserie in een serie waarin de beroemde schurken uit het Batman-universum de grauwe fictieve stad bedreigen. Hoewel Bruce Wayne (David Mazouz) nog steeds een tiener is en het nog wel even gaat duren voordat hij als zijn alter-ego Batman de straten van Gotham schoonveegt, begint de televisieserie steeds meer raakvlakken te krijgen met de comics en de films over de superheld.

Een aantal schurken beginnen dan ook de aandacht op te eisen. Het zijn vooral de vreemde snuiter Penguin (Robin Lord Taylor) en de raadselachtige Edward Nygma (Cory Michael Smith) die in het derde seizoen een groot aandeel hebben. En dat terwijl er ook oude bekende voor even terugkeren in de onderwereld van Gotham. Jim Gordon en zijn trouwe partner Bullock (Donal Logue) hebben dan ook hun handen vol aan het tot een halt toeroepen van deze ongure figuren en zij krijgen te maken met een gevaarlijke tegenstander die ooit aan hun zijde stond.

In Gotham – Seizoen 3 is er dan ook genoeg te beleven. De schurken en genetisch gemanipuleerde monsters zijn in grote aantallen aanwezig, een gevaarlijk virus dreigt de inwoners van Gotham uit te roeien en de mysterieuze verdwijning van miljardair Bruce Wayne roept vraagtekens op. En dat allemaal in een prachtige setting en de makers hebben kosten noch moeite gespaard om mooie decors en overtuigende special effects te creëren. Daarnaast is het acteerwerk weer dik op orde en zijn het vooral Robin Lord Taylor en Cory Michael Smith die de positieve aandacht opeisen met hun vertolkingen van Penguin en Ed Nygma.

Het derde seizoen van Gotham doet dan ook zeker niet onder voor de voorgaande delen en het is nog steeds een verslavende serie. De 22 afleveringen van circa 43 minuten kijken makkelijk weg en ik heb mij dan ook geen seconde verveeld. Gotham – Seizoen 3 is vanaf heden verkrijgbaar in een kwalitatief uitstekende 4-disc Blu-ray box. De beeld- en geluidskwaliteit is uitstekend te noemen en het bonusmateriaal bestaat uit diverse specials waarin men inzoomt op de geheime organisatie ‘The Court of the Owls’ die Gotham runt, het regiedebuut van hoofdrolspeler Ben McKenzie, het Comic Con Panel van 2016 en verwijderde scènes.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.