Gotham – Seizoen 2 (2015) Blu-ray Disc recensie

Gotham - Seizoen 2Vorig jaar schreef ik dat ik enorm genoten had van het eerste seizoen van Gotham. Een politieserie die zich afspeelt in de fictieve grauwe stad waar uiteindelijk miljardair Bruce Wayne als de gemaskerde burgerwacht Batman orde op zaken gaat stellen. Gotham focust zich meer op het verhaal voordat Batman de superieure criminelen van Gotham City tot een halt toeroept. Bruce Wayne is nog een tiener, schurken met speciale krachten zijn nog niet in overvloed aanwezig en rechercheur Jim Gordon probeert samen met zijn partner Bullock de moorden op de ouders van de jonge miljardair op te lossen.

In Gotham – Seizoen 2 ontwikkelt het verhaal rondom de mysterieuze moord op Thomas en Martha Wayne zich verder en er is overduidelijk een hoofdrol weggelegd voor de jonge David Mazouz. Hij speelt de rol van de jonge Bruce Wayne uitstekend en het is nu al te merken dat de vasthoudende jongeman zijn eerste stappen zet naar zijn leven als de indrukwekkende burgerwacht Batman. Desalniettemin blijft het slechts bij enkele referenties, want Gotham is in de regel nog steeds een vermakelijke politieserie waarin Ben McKenzie als de doortastende rechercheur Jim Gordon de hoofdrol opeist.

Evenals in het eerste seizoen is het acteerwerk van de hoofdrolspeler wisselvallig. Hij maakt zich soms schuldig aan overacting en dat is erg jammer. Gelukkig zit de serie bomvol interessante personages die vooral in het tweede seizoen de aandacht claimen. Robin Lord Taylor speelt de rol van de koelbloedige killer Penguin meer dan uitstekend terwijl Cory Michael Smith opnieuw imponeert als de sullige doch levensgevaarlijke Edward Nygma. In het tweede seizoen wordt ook de fundering gelegd voor zijn transformatie naar de raadselachtige schurk The Riddler en zijn de eerste briefjes met kleurrijke vraagtekens een feit.

Gotham – Seizoen 2 is ook het seizoen van nieuwe personages nu de maffiabazen Maroni en Falcone en onderbaas Fish Mooney uit Gotham zijn verdwenen. BD Wong mocht in de huid kruipen van Hugo Strange, de leider van de geheime experimenten in Arkham Asylum en één van de bekendste schurken uit het Batman-universum. Zijn komst gaat gepaard met een leger aan super schurken die één voor één worden losgelaten. In de eerste afleveringen van het tweede seizoen zien we al hoe Arkham’s schorriemorrie onder leiding van nieuwkomer Theo Galavan (James Frain) de boel op stelten zet.

En het wordt van kwaad tot erger als Strange ook bijzondere individuen zoals de levensgevaarlijke Viktor Fries (Nathan Darrow), Firefly (Michelle Veintimilla) en Azrael loslaat. In de strijd tegen deze monsters probeert Gordon met hulp van Bruce Wayne, diens trouwe butler Alfred (Sean Pertwee) en de nieuwe politiecommissaris Barnes (Michael Chiklis) de krankzinnige Hugo Strange te stoppen. Maar de geniepige schurk heeft nog wel een aantal verrassingen voor hen en de inwoners van Gotham in petto. En dat wordt ook duidelijk als de laatste aflevering van het tweede seizoen afsluit met de terugkeer van oude bekenden en een fantastische cliffhanger.

Gotham – Seizoen 2 is een uitstekend vervolg van een goed begin hoewel er in de 22 afleveringen tellende reeks meer ruimte is voor mysterieuze personages en super schurken die we herkennen uit de Batman-films en -comics. Evenals het eerste seizoen is ook het tweede seizoen vanaf heden verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc. De Blu-ray box is een zeer nette uitgave met een fantastische beeld- en geluidskwaliteit, maar ook een enorme hoeveelheid aan exra’s waarin men meer informatie prijsgeeft over het verhaal van Gotham, het creëren van het grimmige podium en de uiteenlopende personages. Deze extra’s zijn zowel als de 22 afleveringen van circa 42 minuten verdeeld over de 4 schijfjes en de box wordt geleverd met een stijlvolle slipcase van karton.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.