Goosebumps 2: Haunted Halloween (2018) recensie

Goosebumps-2_-Haunted-Halloween_ps_1_jpg_sd-lowCirca 3 jaar na de release van de horrorachtige familiefilm Goosebumps verscheen Goosebumps 2: Haunted Halloween in de bioscoop. Het vervolg dat evenals zijn voorganger gebaseerd is op de succesvolle boekenreeks van R.L. Stine. Hoofdrolspeler Dylan Minnette moest bedanken voor een terugkeer in de live-action film wegens zijn werk aan de Netflix serie 13 Reasons Why terwijl ook regisseur Rob Letterman een te drukke agenda had om opnieuw in de regiestoel te kruipen. Zelfs Jack Black die in de huid kroop van de schrijver heeft in het tweede deel slechts een minuscuul aandeel, omdat hij te druk was met de opnames van een andere film. Komt dat alles Goosebumps 2: Haunted Halloween ten goede of niet?

De 2 tieners Sonny (Jeremy Ray Taylor) en Sam (Caleel Harris) vinden in een spookachtig en leegstaand huis een raar boek. Als zij uit nieuwsgierigheid het boek openen krijgen zij ongewild bezoek van de duivelse buikspreekpop Slappy (Mick Wingert). Eén van de hoofdpersonages uit de boekenreeks ‘Goosebumps’ van schrijver R.L. Stine. Slappy lijkt op het eerste oog een vriendelijke pop, maar de tieners komen bedrogen uit en zij ontdekken al snel dat hij op de avond van Halloween snode plannen heeft om de personages uit de horrorverhalen tot leven te wekken. Samen met zijn oudere zus Sarah (Madison Iseman) en zijn beste maatje bedenkt Sonny een plan om Slappy en de horror figuren tot een halt toe te roepen.

Kippenvel
Kippenvel is een begrip en sinds de jaren ’90 een succesvolle boekenreeks die internationaal succes verwierf. De twintigers en dertigers onder ons zijn wellicht opgegroeid met de spannende verhalen van R.L. Stine die in de jaren ’90 ook gebruikt werden voor een vermakelijke televisieserie. Voor deze kijkers is Goosebumps 2: Haunted Halloween evenals zijn voorganger een fijne film om herinneringen mee op te halen terwijl het voor de jonge kijkers niet alleen een mooie kans is om kennis te maken met de iconische personages uit de boekenreeks, maar ook om te genieten van een kindvriendelijk spookverhaal.

Hurror
Goosebumps 2: Haunted Halloween is dan ook een mooie combinatie van humor en horror. Het wordt nooit te eng of te spannend voor de jonge kijkers en door de grappige momenten houdt regisseur Ari Sandel het luchtig en sfeervol. De afwezigheid van Dylan Minnette en Jack Black is geen gemis, want ook de nieuwe hoofdrolspelers vullen de rollen van Sonny, Sam en Sarah prima in. Daarnaast mag het gezegd worden dat de special effects en de CGI animaties van een goede kwaliteit zijn hoewel het soms iets te duidelijk is dat de kleurrijke horror personages met behulp van de computer op het scherm zijn getoverd. Ondanks dat doet de film waarvoor het bestemd is en dat is entertainen. Goosebumps 2: Haunted Mansion is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3