Gold (2016) recensie

GoldMatthew McConaughey is een plezier om naar te kijken. Hij speelt zijn rollen intens en hij is altijd aanwezig. Hoe groot of klein deze rollen ook zijn. Zo heeft hij in de afgelopen jaren bewezen met zijn rollen in The Wolf of Wall Street, Interstellar en True Detective, dat hij een zeer verdienstelijke acteur is die dan ook geheel terecht een Academy Award won voor zijn rol in Dallas Buyers Club. In Gold, evenals een paar van de eerder genoemde titels gebaseerd op een waargebeurd verhaal, neemt hij opnieuw de hoofdrol voor zijn rekening.

McConaughey speelt de rol van zakenman Kenny Wells die wel een mazzeltje kan gebruiken. Hij zit financieel aan de afgrond totdat hij samen met de net zo wanhopige Mike Acosta (Edgar Ramirez) in zee gaat en op onbekend terrein naar goud zoekt. In de jungle in Indonesië stuiten de heren op de grootste goudader die ooit gevonden is en al snel groeien zij uit tot de sterren op Wall Street die miljarden dollars verzamelen. Het duurt dan ook niet lang voordat zij het doelwit worden van jaloerse zakenmannen die er dan ook alles aan doen om een graantje mee te pikken.

Het verhaal is zoals gezegd losjes gebaseerd op het goudmijn schandaal uit de jaren negentig, maar veel namen en gebeurtenissen werden veranderd en gedramatiseerd. Gold is dan ook een film waarin avontuur, drama en humor hand in hand gaan. McConaughey speelt de rol van de ietwat eigenaardige zakenman Kenny Wells fenomenaal terwijl ook acteurs en actrices zoals Edgar Ramirez, Bryce Dallas Howard en Corey Stoll prima acteren. De door Stephen Gaghan geregisseerde film is dan ook een aanrader aan eenieder die een goed en op waarheden gebaseerd drama kan waarderen. Gold is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief goede Blu-ray Disc.

Met dank aan Remain in Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Gold (2016) recensie”