Godzilla: King of the Monsters (2019) recensie

Godzilla-II-King-Of-The-Monsters_ps_1_jpg_sd-low_©-2019-Warner-Bros-Ent-All-Rights-ReservedVorige week verscheen de spektakelfilm Godzilla: King of the Monsters in de bioscoop. Het derde deel in de MonsterVerse waarin titans zoals Godzilla en Kong een hoofdrol spelen. Na Godzilla uit 2014 en Kong: Skull Island uit 2017 keert het op een hagedis lijkende monster terug. En zal hij het tegen de reusachtige gorilla opnemen in het aangekondigde Godzilla vs. Kong die in 2020 in de bioscoop verschijnt. Maar voordat het zover is moet het reusachtige wezen het eerst opnemen tegen andere titans die in de door Michael Dougherty geregisseerde actiefilm te zien zijn.

Na de ramp in 2014 heeft de geheime organisatie Monarch de zaken onder controle. De reusachtige wezens worden bewust in slaap gehouden terwijl Godzilla onvindbaar is. Dan krijgt wetenschapper Emma Russell (Vera Farmiga) een verontrustende oproep als één van de titans op het punt staat om te ontwaken. Met een door haar ontwikkelt wapen probeert ze het wezen onder controle te houden, maar een team van huurlingen onder leiding van extremist Alan Jonah (Charles Dance) hebben andere plannen. Het duurt dan ook niet lang totdat de titans overal ter wereld ontwaken en Godzilla weer ten tonele verschijnt om af te rekenen met de reusachtige wezens. Waaronder met de kwaadaardige driekoppige draak Ghidorah.

Spanning en sensatie
Inmiddels weten we dat de focus op de spanning en de sensatie ligt in de films die deel uitmaken van het MonsterVerse. Evenals in de voorgaande films bevat de film een flinterdun verhaal dat de speelduur oprekt naar nog net geen 120 minuten, maar de focus ligt overduidelijk op de confrontaties tussen de titans die met behulp van zeer overtuigende CGI-animaties op het zilveren scherm zijn getoverd. In tegenstelling tot de spektakelfilm uit 2014 heeft Godzilla ook meer schermtijd in Godzilla: King of the Monsters. Iets wat ik zeker toejuich.

Simpel vermaak
Godzilla: King of the Monsters is dan ook niets meer of minder dan een simpele en vermakelijke popcorn film. Een film waarbij je lekker onderuit gezakt in je bioscoopstoel hangt en een bak popcorn naar binnen schuift. Het acteerwerk van Vera Farmiga, Stranger Things-actrice Millie Bobby Brown en Kyle Chandler is prima te noemen, maar realistisch gezien niet van belang. De rol van Charles Dance is daarentegen interessanter, omdat hij toch de aanstichter is om de wereld onder te dompelen in het furieuze geweld dat de gigantische titans veroorzaken. Ik kijk dan ook uit naar Godzilla vs. Kong dat ongetwijfeld nog spectaculairder en krankzinniger wordt dan Godzilla: King of the Monsters.

3.5