Godzilla II: King of Monsters (2019) recensie

Godzilla-II-King-Of-The-Monsters_ps_1_jpg_sd-low_©-2019-Warner-Bros-Ent-All-Rights-Reserved
Spanning en sensatie! Dat is wellicht de beste omschrijving voor de spektakelfilm van regisseur Michael Dougherty. In Godzilla II: King of Monsters gaat het er ruig aan toe en het reusachtige titelpersonage laat het dan ook zeker niet na om complete wereldsteden te verwoesten. Godzilla II: King of Monsters is onderdeel van de MonsterVerse. Het universum waar ook de voorgaande films Godzilla uit 2014 en Kong: Skull Island uit 2017 deel van uitmaken en de iconische personages komen dan ook tegenover elkaar te staan in het nog te verschijnen Godzilla vs. Kong die in 2020 in de bioscoop verschijnt.

Na de ramp in 2014 heeft de geheime organisatie Monarch de zaak onder controle. In ondergrondse faciliteiten worden de zogenaamde titans in slaap gehouden terwijl Godzilla al 5 jaar spoorloos is. Hoewel de rust enigszins is teruggekeerd dreigt er gevaar wanneer de terrorist Jonah (Charles Dance) ten tonele verschijnt. Hij heeft een missie om de titans overal ter wereld te ontwaken en vrij spel te geven. Daarbij krijgt hij hulp van wetenschapper Emma Russell (Vera Farmiga) en haar dochter Madison (Millie Bobby Brown) die de sleutel in handen hebben om met een geheim wapen de titans te controleren. Maar wanneer de driekoppige draak Ghidora ontwaakt zijn de rapen pas echt gaar. Het wezen is niet te controleren en dat heeft desastreuze gevolgen. Zij vestigen dan ook hen hoop op Godzilla, de machtige titan die als enige in staat is om Ghidora tot een halt toe te roepen.

Meer Godzilla
In tegenstelling tot het eerste deel heeft Godzilla in deze film meer schermtijd. Iets dat ik zeker toejuich, omdat het in een spektakelfilm als deze toch draait om de gevechten tussen de reusachtige en fabelachtige wezens. Nu hebben de makers ook de mogelijkheid om vanaf het eerste moment los te gaan, want introducties en tekst en uitleg is niet meer nodig. Met verbluffende CGI animaties en special effects worden de bombastische actiemomenten dan ook in een hoog tempo op de kijker afgevuurd. Ik mag dan ook wel eerlijk schrijven dat ik van Godzilla II: King of Monsters meer genoten heb dan van de andere films uit het MonsterVerse.

Smaakt naar meer
Nu is het verhaal zeker niet slecht te noemen, maar toch ondergeschikt aan de actiemomenten. Vera Farmiga, Millie Bobby Brown en Kyle Chandler spelen hen rollen dan ook prima hoewel hen optredens niet memorabel te noemen zijn. Daarentegen is de rol die Charles Dance vervult interessanter, omdat zijn personage verantwoordelijk is voor het loslaten van het buitensporige geweld. Ik ben heel benieuwd hoe dat zich verder ontwikkelt. Maar zoals geschreven ligt de focus op de titanen en hun strijd in de bewoonde wereld. Die hand in hand gaan met de spectaculaire CGI animaties en visuele effecten. Godzilla II: King of Monsters smaakt dan ook zeker naar meer. En dat gaat er ook komen in de volgende films in het MonsterVerse die nog op de agenda staan.

Godzilla II: King of Monsters is nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3.5