Godzilla

Godzilla (1998) recensie

In mijn tienerjaren keek ik al graag naar films en het liefst naar spektakelfilms zoals Independence Day. Regisseur Roland Emmerich kwam 2 jaar na het succes van het Science Fiction spektakel met de rampenfilm Godzilla. Een film waar ik destijds enorm van genoten heb en ook meerdere keren heb gezien. Maar mag Godzilla ook een goede film genoemd worden?

Een normale dag in Manhattan wordt bruut verstoord als er opeens een gigantische hagedis in de stad losloopt. Al gauw transformeert de stad in een oorlogszone waar het leger onder leiding van Kolonel Hicks (Kevin Dunn) in samenwerking met wetenschapper Nick Tatopoulos (Matthew Broderick) proberen te ontdekken waarom het reusachtige monster naar New York is gekomen en moeten zij een plan bedenken om ervoor te zorgen dat het dier de stad weer verlaat.

Het wezen dat op een dinosaurus lijkt behoort tot de Japanse volkscultuur en heeft al jaren een hoofdrol in films, series, stripboeken en videospellen en wordt ook wel Gojira genoemd. Tot zover de feiten over het Kaijumonster dat in de door Roland Emmerich geregisseerde spektakelfilm wordt neergezet als een lomp wezen dat eigenlijk geen kwaad in zin heeft, maar wel een spoor van vernielingen achterlaat. Hij zet ook het Amerikaanse leger en de overheid neer als een stelletje incompetente bavianen die ieder probleem met genoeg kogels en bommen proberen op te lossen.

Als simpel vermaak waarin er ruimte is voor overdreven bombastische actiescènes, tientallen explosies en kenmerkende gebouwen die vakkundig in puin worden gelegd, slaagt Godzilla prima. Maar op ieder ander vlak schiet de film zwaar tekort. Het acteerwerk is tenenkrommend slecht hoewel komische personages zoals Philippe Roaché (Jean Reno) en Animal (Hank Azaria) nog enigszins voor kijkplezier zorgen. Ook het verhaal is slecht uitgewerkt en eigenlijk zwaar overbodig.

Roland Emmerich’s rampenfilm Godzilla is een simpele actiefilm die de tand des tijds niet goed heeft doorstaan. Het acteerwerk was altijd al dramatisch te noemen, maar als je de film nu terugziet dan is het niet te negeren dat ook de special effects en de CGI van een belabberde kwaliteit zijn. In mijn tienerjaren een topper in zijn soort, maar anno 2017 een authentieke rampenfilm. En dat bedoel ik niet in de positiefste zin van het woord.

Score: 6,0