Glass (2019) recensie

Glass_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Disney-Enterprises-Inc-All-Rights-ReservedVlak na de release van Split in 2016 werd de drama/thriller Glass aangekondigd. Een film van scenarioschrijver en regisseur M. Night Shyamalan die de thriller met James McAvoy moest verbinden met het ijzersterke Unbreakable uit 2000. Glass is dan ook het slot van een trilogie waarin het malicieuze meesterbrein Elijah (Samuel L. Jackson), de superschurk Kevin Crumb (James McAvoy) en superheld David Dunn (Bruce Willis) de hoofdrollen spelen. Ik werd enorm nieuwsgierig naar de film toen ik de trailer zag, maar het is en blijft altijd de vraag of de hoge verwachtingen ook worden waargemaakt.

Terwijl Elijah (Samuel L. Jackson) nog altijd opgesloten zit in een psychiatrische inrichting heeft David Dunn (Bruce Willis) inmiddels zijn speciale gaven geaccepteerd. Hij gebruikt deze om de misdaad te bestrijden. Wanneer hij ontdekt dat er 4 meisjes zijn ontvoerd gebruikt hij zijn krachten om hen op te sporen en de identiteit van de dader te achterhalen. Zo komt hij de aan DIS lijdende Kevin Crumb (James McAvoy) op het spoor die de jonge tieners gevangen houdt in een verlaten fabriek. Een geduchte tegenstander voor de voormalige bewaker die dan ook alles uit de kast moet trekken om Crumb te stoppen.

Breekbaar
Het is bewonderenswaardig te noemen dat M. Night Shyamalan niet alleen twee verschillende studios met elkaar wist te verbinden om Glass te realiseren, maar ook om de beoogde trilogie na 19 jaar af te ronden. Maar om de kijker uit de bioscoopstoel te blazen moet je als filmmaker zorgvuldig te werk gaan. Hoewel de regisseur al enkele toppers op zijn naam heeft geschreven, is het ook een feit dat hij de plank een aantal keren flink heeft misgeslagen. Hoewel Glass absoluut niet slecht is, weet deze het niveau van zowel Unbreakable als Split niet te evenaren.

Saai
Er lijkt nog maar weinig over te blijven om de kijker op een positieve manier te verrassen. Wie de eerdere films gezien heeft weet inmiddels dat Elijah krankzinnig is, Kevin Crumb te maken heeft met een zeldzame ziekte en David Dunn een man is die onaantastbaar lijkt te zijn. Terwijl Unbreakable en Split een aantal interessante verrassingen in petto hadden, blijven deze in Glass grotendeels uit. Ondanks dat Shyamalan wel een dappere poging doet om zijn ietwat saaie film te voorzien van een aantal onthullingen.

Fenomenaal
Hoewel deze nauwelijks indruk maken en er een gebrek aan spanning is, moet het gezegd worden dat James McAvoy opnieuw op fenomenale wijze de rol van Kevin Crumb speelt. De getergde man die te maken heeft met een gespleten persoonlijkheid en maar liefst 23 identiteiten heeft. De wijze waarop hij deze uiteenlopende personages speelt is waanzinnig te noemen terwijl ook Samuel L. Jackson en Bruce Willis opnieuw de rollen van Elijah en David goed invullen. Dat is voldoende om Glass te beoordelen met een voldoende, maar dat de teleurstelling overheerst moge duidelijk zijn. Ik had er immers toch veel meer van verwacht.

3
4 (2 votes)