Glass (2019) recensie

Glass_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Disney-Enterprises-Inc-All-Rights-ReservedEerder dit jaar verscheen Glass in de bioscoop. Het langverwachte slot van de trilogie waar tevens de thrillers Unbreakable en Split deel van uitmaken. Regisseur M. Night Shyamalan kondigde na de release van Split in 2016 aan dat er een vervolg zou komen om het verhaal af te ronden. Een idee waar hij al 19 jaar mee rondliep. Na mijn bioscoopbezoek eerder dit jaar was ik toch enigszins teleurgesteld, maar nu de film op een kwalitatief uitstekende en met bonusmateriaal gevulde Blu-ray Disc verkrijgbaar is vind ik het ook een mooi moment om Glass een herkansing te geven.

Terwijl de krankzinnige Elijah (Samuel L. Jackson) opgesloten zit in een psychiatrische inrichting heeft David (Bruce Willis) zijn speciale gaven geaccepteerd. Hij gebruikt ze om de misdaad te bestrijden terwijl hij samen met zijn zoon een klein beveiligingsbedrijfje runt. Wanneer hij tot de ontdekking komt dat er 4 onschuldige tieners worden vastgehouden in een verlaten fabriek, komt David oog in oog te staan met een geduchte tegenstander. De aan DIS lijdende Kevin (James McAvoy) die hem tot het uiterste drijft. De vermeende superheld moet dan ook alles uit de kast trekken om Kevin tot een halt toe te roepen.

Afronding
In het verhaal over David, Elijah en Kevin zijn er al veel onthullingen gedaan in de voorgaande films en lijkt er weinig over te blijven om het publiek te verrassen. Shyamalan doet nog een paar kleine onthullingen in de ontknoping van Glass, maar deze hebben beduidend minder impact dan die in de voorgaande films. Het verklaart enigszins de teleurstelling die destijds overheerste. Nu ik weet wat ik kan verwachten til ik er iets minder zwaar aan en ik focus mij vooral op andere zaken. Zoals het acteerwerk van de terugkerende castleden Bruce Willis, Samuel L. Jackson en James McAvoy.

Sterk acteerwerk
Bruce Willis en Samuel L. Jackson keren beiden terug voor het slot van de trilogie en zij spelen opnieuw de rollen van de onbreekbare David Dunn en de maniakale Elijah uitstekend. Maar het is James McAvoy die opnieuw boven zichzelf uitstijgt met zijn vertolking van de uiteenlopende identiteiten waar zijn personage Kevin Crumb mee te maken heeft. Het is ongelofelijk knap hoe de Brit van het ene in het andere personage stapt. Het zijn de hoogtepunten die Glass enigszins redden, want ondanks dat het een onderhoudende thriller is maakt de film veel minder indruk dan zijn voorgangers.

3