Gladiator (2000) recensie

GladiatorIk kan het haast niet geloven dat het bijna 20 jaar geleden is dat Gladiator in de bioscoop verscheen. Nog moeilijker te geloven is dat ik er tot op heden nog geen recensie over heb geschreven. Terwijl ik de film toch regelmatig kijk. Daar moest maar eens verandering in komen, want het door Ridley Scott historische epos is een weergaloze film die op veel gebieden uitblinkt.

Maximus (Russell Crowe) is een generaal van het leger van de machtige Caesar (Richard Harris), maar als zijn inhalige zoon Commodus (Joaquin Phoenix) de Romeinse keizer vermoordt om de macht over Rome te grijpen, keert de soldaat hem de rug toe. Terwijl Maximus ter dood wordt veroordeeld haasten Romeinse soldaten zich naar zijn huis om zijn vrouw en zijn zoontje te vermoorden. Na zijn miraculeuze ontsnapping belandt Maximus in het huis Van Proximo (Oliver Reed). Een slavenhandelaar die Maximus en zijn lotgenoten inzet bij gevechten in de arena. Wanneer Commodus ter ere van zijn vader spelen organiseert in het prestigieuze Colosseum, keert Maximus als gladiator terug naar Rome. Om het hart van het publiek te winnen, maar ook om zijn gezin te wreken.

Weergaloos spektakel
Je kunt het Ridley Scott wel toevertrouwen om een project zoals Gladiator tot een goed einde te brengen. Met een duidelijke visie en een oog voor detail creëert de Alien-regisseur een prachtig historisch epos waarin de balans tussen de bloederige veldslagen en gevechten, het drama rondom de hoofdprotagonist Maximus en de spanning op orde is. Mede te danken aan het zeer overtuigende acteerwerk van Russell Crowe en Joaquin Phoenix die beiden boven zichzelf uitstijgen. Maar dat is niet het enige dat Gladiator zo episch maakt.

Praktische effecten
Hoewel er een aantal shots tot stand zijn gebracht met behulp van de computer, kiest Scott grotendeels voor praktische effecten en stunts. Dat komt het realisme ten goede en als kijker waan je jezelf zo nu en dan tussen de gladiatoren die in de zanderige arena vechten voor lijfsbehoud. De film duurt ruim 2 en een half uur, maar je hebt nooit het gevoel dat het langdradig of saai is. Mede te danken aan het onderhoudende verhaal over moord, corruptie en de wederopstanding van een gerespecteerde generaal. Daarnaast moet ook de prachtige soundtrack van Hans Zimmer benoemd worden, want de score speelt een belangrijke rol in het succes van Gladiator. Die tot op de dag vandaag nog altijd tot één van de betere historische epen behoort.

5