Gifted (2017) recensie

GiftedRegisseur Marc Webb heeft in zijn relatief korte carrière al aan een hoop verschillende projecten gewerkt. Daaronder het romantische drama (500) Days of Summer en de actiefilms The Amazing Spider-Man en diens vervolg. Gifted met The Avengers-ster Chris Evans in de hoofdrol, is een film van een totaal ander kaliber. Geen overdonderende special effects en een aaneenschakeling van scènes vol CGI, maar een klein en rechtlijnig filmpje dat indruk maakt. Te danken aan het overtuigende acteerwerk van de hoofdrolspelers.

Het verhaal draait om de alleenstaande Frank Adler (Chris Evans) die zich na het overlijden van zijn zus zich ontfermt over haar hoogbegaafde dochtertje Mary (McKenna Grace). Mary is een rekenwonder en haar gaven worden opgemerkt door zowel de schooldirectrice als Frank’s moeder die dan ook met Frank de strijd aangaat om de voogdij over het meisje. Frank is er zwaar op tegen dat zijn moeder haar wil beroven van een onschuldige jeugd en de strijd tussen hen barst dan ook los.

Het verhaal is niet bijster ingewikkeld en het gaat meer om de hechte band tussen Frank en Mary en de strijd tussen zoon en moeder die het maar niet eens kunnen worden over wat nu het beste is voor het zevenjarige meisje. Het eeuwige gekibbel is wellicht niet genoeg voor een onderhoudende film, maar door het zeer overtuigende acteerwerk weet de film wel te boeien. Vooral de kleine McKenna Grace, maar ook Lindsay Duncan overtuigen in hun rollen van de schattige Mary en haar onsympathieke grootmoeder. En dat terwijl Evans bewijst dat hij ook in staat is om kleine rolletjes te spelen.

Gifted is dan ook een mooi drama die de liefhebbers van het genre zeker zullen waarderen. De film is vanaf heden verkrijgbaar op een zeer nette Blu-ray Disc, die naast een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit ook een aantal leuke extraatjes bevat zoals verwijderde scènes, trailers, een fotogalerij en een special.

Met dank aan 20th Century Fox en Team Lewis voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

1 thought to “Gifted (2017) recensie”