Ghostbusters

Ghostbusters (2016) recensie

Wat doe je als er een klassieker van formaat – zoals Ghost Busters uit 1984 – van stal wordt gehaald en in een nieuw jasje wordt gestoken? Juist, dan ga je automatisch vergelijken en je hoopt tegen beter weten in op een evenaring van het origineel. Regisseur Paul Feig kreeg de oneerbiedige taak om de klassieker van Ivan Reitman te moderniseren en het publiek opnieuw of voor de eerste keer kennis te laten maken met de spokenjagers uit New York. Deze keer zijn het niet vier dappere mannen, maar drie vrouwelijke wetenschappers en een medewerkster van de metro die de overalls aantrekken, zich wapenen met de proton packs en de losgeslagen geesten in New York proberen te vangen.

Je moet als studio toch wel van goede huize komen als je acteurs zoals Dan Aykroyd, Bill Murray, Ernie Hudson en Harold Ramis wilt vervangen. Daarom werden de comédiennes Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon en Leslie Jones gestrikt om de rollen van de vrouwelijke Ghostbusters te spelen. En ze doen dit prima! Melissa McCarthy speelt de rol van de officieuze leidster Abby erg goed en ze hoeft deze keer niet over de grond te rollen of zich in belachelijke poses te manoeuvreren om het publiek te laten lachen en ook Kristen Wigg speelt de rol van haar beste vriendin en wetenschapper Erin prima. Kate McKinnon eist toch wel de meeste positieve aandacht op met haar hilarische vertolking van het ietwat krankzinnige personage Jillian hoewel haar spel soms een beetje overdreven is. Leslie Jones is helaas geen waardevolle toevoeging en haar acteerwerk is naar mijn mening te geforceerd.

Chris Hemsworth eist eveneens de aandacht van de kijker op met zijn geweldige vertolking van de ietwat domme receptioniste Kevin die nog geen eens de telefoon kan aannemen en als een kluns over zijn eigen voeten struikelt. De stoere spierbundel die normaliter als Thor met zijn hamer zwaait in de Marvel films laat zich nu van een andere kant zien en het is echt hilarisch te noemen. Wat eveneens hilarisch te noemen is zijn de leuke bijrollen van Bill Murray, Dan Aykroyd, Ernie Hudson, Annie Potts en Sigourney Weaver. De originele castmembers. Uiteraard spelen ze niet de rollen van de film uit 1984, want Ghostbusters staat volledig los van het origineel. Het is dan ook geen remake of een vervolg, maar een complete reboot van de franchise waarin de strijd van Peter, Ray, Egon en Winston tegen de gevaarlijke entiteit Gozer nooit heeft bestaan.

Toch blijft men dichtbij het origineel en zijn er veel herkenbare momenten voor de fans van de geprezen komedie uit de jaren tachtig. Het herkenbare logo is hergebruikt en de dames rijden eveneens rond in ECTO-1. Een aangepaste versie weliswaar. Ook de openingstune is hetzelfde en het herkenbare deuntje van de hit van Ray Parker Jr. is soms tijdens de film te horen. Zelfs beroemde spoken zoals Slimer en Mr. Stay Puff laten zich zien! Fijne herinneringen dus hoewel Ghostbusters ook een paar manco’s kent. Er zijn helaas een paar saaie momenten aanwezig en niet alle grappen komen goed over. Ik heb soms enorm gelachen, maar vaak ook helemaal niet. En zoals eerder geschreven bleek Jones geen waardevolle toevoeging te zijn met haar matige vertolking van de vierde Ghostbuster.

Daarom is de eindconclusie ook niet zo simpel, want ik heb mij enorm vermaakt met Ghostbusters. En het is dan ook de truc – hoe lastig dat ook is – om het niet te vergelijken met het origineel. Toch doen de makers er weinig moeite voor om de film compleet te scheiden van Ghost Busters en daarom is het voor mij extra moeilijk om deze versie los te beoordelen. Op zichzelf staand is Paul Feig’s komedie een vermakelijke film vol met verbluffende special effects en mooie CGI animaties, maar het is een feit dat Ghostbusters niet in de buurt komt van de door Ivan Reitman geregisseerde komedie uit 1984. Dat was nagenoeg een perfecte film en zoals gezegd kent Ghostbusters wel een aantal schoonheidsfoutjes die helaas zwaar meetellen in mijn eindoordeel.

5 gedachten over “Ghostbusters (2016) recensie