Ghostbusters

Ghostbusters (2016) Blu-ray Disc recensie

Vorig jaar schreef ik een recensie van Ghostbusters nadat ik deze in de bioscoop had gezien en ik was gematigd positief over de door Paul Feig geregisseerde komedie. De film is grappig en vermakelijk, maar haalt het niveau van het origineel uit 1984 niet. En zoals eerder geschreven is het ook de truc om de nieuwe Ghostbusters niet met de oude te vergelijken, maar als de makers weinig moeite doen om de films compleet te scheiden heb ik helaas geen andere optie.

Het verhaal staat in ieder geval wel volledig los van de komedie uit de jaren tachtig en het speelt zich af in een wereld waar de strijd van wetenschappers Peter, Eagon, Ray en Winston tegen het bovennatuurlijke wezen Gozer nooit heeft bestaan. En het zijn deze keer vier vrouwen en een domme spierbundel die de overalls aantrekken, zich wapenen met de nucleaire protonpacks en de loszwevende monsters en spoken in Manhattan te lijf gaan. It sounds familiar en dat is het ook. Zeker als de herkenbare Ghostbusters-tune, de ietwat gepimpte ECTO-1 en bekende spoken uit de eerdere films zich laten zien en horen. Zelfs originele castmembers zoals Bill Murray, Dan Aykroyd, Ernie Hudson, Annie Potts en Sigourney Weaver laten zich nog even zien. Weliswaar in een andere rol dan die zij in het origineel hebben gespeeld.

Comédiennes Melissa McCarthy, Kristen Wiig en Kate McKinnon spelen de rollen van spokenjagers Abby, Erin en de krankzinnige Jillian uitstekend hoewel laatsgenoemde soms een beetje doorslaat in haar performance. Ook Leslie Jones slaat naar mijn mening de plank volledig mis met haar vertolking van de vierde Ghostbuster Patty. Gelukkig maakt Chris Hemsworth enorm veel goed met zijn geweldige vertolking van de domme receptionist Kevin. Normaliter is hij als stoere superheld te bewonderen in het Marvel Cinematic Universe, maar in Ghostbusters laat hij zich in positieve zin van een compleet andere kant zien.

Ghostbusters blinkt ook uit in de verbluffende special effects en CGI animaties en op dit moment is er op dat gebied veel meer mogelijk om realistisch en angstaanjagende geestverschijningen op het beeld te toveren. Ik heb er in ieder geval van genoten. Zelfs de gemoderniseerde versie van het populaire spookje Slimer wist mij aangenaam te verrassen. Ondanks dat neemt het niet weg dat de film soms een paar saaie momenten kent en dat het dan ook moeilijk is om de aandacht erbij te houden. Soms gaat men iets teveel op herhaling en duren de dialogen net iets langer dan prettig is.

Desalniettemin is de 15 minuten langer durende Extended Cut van Ghostbusters nog steeds een vermakelijke film die een paar extra leuke toevoegingen bevat. De Blu-ray Disc bevat naast een uitstekend beeld- en geluidskwaliteit zowel de originele bioscoopversie als deze uitgebreide versie. Het bonusmateriaal dat grotendeels op de tweede disc is verzameld is interessant en divers. Er zijn audiocommentaar van de makers, gag reels, verwijderde en alternatieve scènes, uitgebreide scènes en een fotogallerij aanwezig. Daarnaast zijn er een aantal toffe specials aanwezig die iets meer vertellen over de special effects, de personages, de spoken en de productie van Paul Feig’s Ghostbusters.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Ghostbusters (2016) Blu-ray Disc recensie