Ghost Wars (2017) recensie

Ghost WarsDe populaire streamingdienst Netflix heeft veel te bieden. Zeker op het gebied van Netflix Originals die zij zelf produceren. Maandelijks worden er nieuwe titels toegevoegd en het is soms ook een uitdaging om een keuze te maken. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer. Maar er is één serie die mijn aandacht trok. De korte samenvatting van het spannende Ghost Wars maakte mij enorm nieuwsgierig naar de door Simon Barry bedachte serie en hij was eerder medeverantwoordelijk voor de spannende Science Fiction show Continuum. Reden genoeg om Ghost Wars eens aan te klikken.

Het verhaal speelt zich af in een afgelegen plaatsje in Alaska waar de inwoners geteisterd worden door paranormale activiteiten. Terwijl de organisatie Lamba in de nabijgelegen faciliteit mysterieuze experimenten uitvoert, proberen de inwoners te ontrafelen waarom zij het doelwit zijn geworden van vijandige geestverschijningen. Met de hulp van het buitenbeentje Roman Mercer (Avan Jogia), die de gave bezit om met geesten te kunnen communiceren, proberen zij het alledaagse leven weer op te pakken. Maar als de vreemde gebeurtenissen toenemen lijkt het einde van Port Moore in zicht.

Naast Avan Jogia spelen bekende namen een rol van betekenis in de eerste 13 afleveringen van de Netflix Original. Zo speelt zanger Meat Loaf de rol van de verbitterde Doug Rennie, Vincent D’Onofrio is te zien als priester Dan en Kim Coates vult op uitstekende wijze de rol van de lokale visser Billy in. Samen vormen zij een uniek gezelschap die het opnemen tegen de vreemde praktijken die zich in Port Moore afspelen. Het acteerwerk is dik op orde, maar dat is niet het enige goede aan Ghost Wars. Het verhaal is interessant en goed uitgewerkt en zijn de special effects van een uitstekende kwaliteit.

Ghost Wars is dan ook een aangename verrassing hoewel deze meer past in het actiegenre dan in het horrorgenre. Spanning is er zeker, maar angstaanjagend wordt het nooit. Daar is de serie simpelweg niet eng genoeg voor. Zelfs de zogenaamde ‘jump scares’ blijven bespaard terwijl de spanning voortkomt uit de zenuwslopende intriges die plaatsvinden. Vooral het mysterie rondom de experimenten van het bedrijf Lambda speelt een belangrijke rol terwijl de puzzelstukjes langzaam op hun plaats vallen naarmate de serie vordert. Onderhoudend is het zeker en het wachten is op het vervolg dat gezien het einde ongetwijfeld nog gaat komen.

• Serie