Gerald’s Game (2017) recensie

Gerald's GameAls er een auteur is die de kwaliteiten heeft om een goed griezelverhaal of spannende thriller te schrijven, is het Stephen King wel. Al jaren vermaakt hij lezers met huiveringwekkende en zenuwslopende verhalen die vaak als inspiratie dienen voor films. Veel boeken van de schrijver zijn dan ook inmiddels verfilmd. Helaas loopt de kwaliteit van deze films nogal uiteen en bij een verfilming is het dan ook altijd de vraag hoe goed deze wel of niet is. In het geval van de Netflix Original Gerald’s Game is de verfilming meer dan geslaagd.

Bruce Greenwood en Carla Gugino werden gestrikt om de hoofdrollen te spelen in de thriller die sinds kort via de streamingdienst te zien is. Greenwood speelt de rol van advocaat Gerald die samen met zijn vrouw Jessie (Carla Gugino) naar een afgelegen vakantiehuisje aan het meer gaat om daar het huwelijk weer nieuw leven in te blazen. Terwijl Gerald zijn vrouw met handboeien vastketent aan het bed, stoomt hij zich klaar voor een kinky vrijpartij. Maar het gaat goed mis als Gerald tijdens de daad een hartaanval krijgt en Jessie geen kant op kan.

Terwijl het lijk van Gerald ongenodigde gasten aantrekt, gaat Jessie de strijd aan met de situatie. Maar bovenal met zichzelf. Oude herinneringen uit haar jeugd komen boven water en zij probeert in haar situatie als hulpeloos slachtoffer het heft weer in eigen handen te nemen. Het is fascinerend om te zien dat Jessie strijdlustig is. Ondanks dat zij altijd de rol van een onderdanige en zwijgzame vrouw heeft ingevuld. Gerald’s Game verveelt dan ook geen seconde en als kijker zit je aan de buis gekluisterd. Natuurlijk met de hoop dat Jessie dit gaat overleven.

In het rijtje van Netflix Originals steekt Gerald’s Game met kop en schouders boven de rest uit. De thriller is goed in elkaar gezet en regisseur Mike Flanagan levert na vermakelijke horrorfilms, zoals Ouija: Origin of Evil en Oculus, opnieuw een goede film af. Maar het is allereerst te danken aan het zeer overtuigende acteerwerk van Carla Gugino en Bruce Greenwood dat de film als een topper en wellicht als een van de betere verfilmingen van de romans van Stephen King bestempeld mag worden.

One thought to “Gerald’s Game (2017) recensie”