Geostorm (2017) recensie

GeostormActieheld Gerard Butler in een door Dean Devlin geregisseerde spektakelfilm. Dan mag je toch wel iets verwachten, maar voor de co-schrijver van Independence Day lijkt het regisseren van een project van dit formaat toch iets teveel van het goede. De trailer van Geostorm zag er goed uit. Een beetje Twister meets Armageddon. Maar na een klein half uurtje in de kleine doch sfeervolle zaal van Vue in Gorinchem werd het tegendeel al snel bewezen. Geostorm is niet dat wervelende spektakel geworden waar ik op had gehoopt.

De Olympus Has Fallen-acteur speelt de rol van Jake Lawson. Een wetenschapper die verantwoordelijk is voor Dutch Boy. Een systeem dat zich net buiten de atmosfeer van de Aarde bevindt en waarmee het weer gereguleerd kan worden. Een noodzakelijk kwaad als onze fragiele planeet een reeks van verwoestende stormen voor haar kiezen heeft gekregen en een groot deel van de wereldbevolking om het leven is gekomen. Het systeem draait als een zonnetje totdat er opnieuw een bedreiging is, want techniek blijft techniek.

Het systeem is defect en aan Jake Lawson, zijn broer Max (Jim Sturgess) en astronaute Ute (Alexandra Maria Lara) de taak om uit te zoeken wat er aan de hand is. In de eerste helft van de film zoeken ze zich dan ook de blubber naar het mankement, maar ze komen al snel tot de ontdekking dat er een saboteur is die Dutch Boy met opzet laat falen. De speurtocht naar een defect slaat dan ook om in een klopjacht op de persoon die als doel heeft om een Geostorm te creëren. Een reeks van stormen die op een gegeven moment samensmelten tot een grote storm die de wereldbevolking zal uitroeien.

Het veelal technische gezwets over systemen die gekraakt worden en digitale drives die speciale codes bevatten wordt afgewisseld met spectaculaire momenten. Hoe belachelijk deze dan ook zijn. Realistisch is de film allerminst, maar evenals in genregenoten zoals 2012 en Armageddon doet dat er eigenlijk niet toe. Desalniettemin is het grootste manco de belabberde visuele effecten die anno 2017 niet meer door de beugel kunnen. Green screen shots zijn eenvoudig te spotten terwijl de kwaliteit van de CGI-animaties om te janken is. En laat ik dan maar niets zeggen over het matige acteerwerk hoewel Ed Harris nog enigszins voor een kleine verademing zorgt. Maar dat is niet voldoende om Geostorm te bestempelen als een geslaagde rampenfilm.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

Sale NL

3 thoughts to “Geostorm (2017) recensie”