Gemini

Gemini (2018) recensie

GeminiOnlangs verscheen de drama/thriller Gemini op DVD en ik was nieuwsgierig naar de door Aaron Katz geschreven en geregisseerde film. Niet alleen de korte samenvatting op de cover van de DVD sprak mij aan, maar ook het feit dat Zoë Kravitz één van de hoofdrollen speelt. In Gemini kruipt de dochter van zanger Lenny Kravitz in de huid van de populaire Hollywood-actrice Heather die haar glamoureuze leven het liefst de rug wilt toekeren. Alleen de steun van haar trouwe assistente Lola (Jill LeBeau) houdt haar op de been.

In de beginfase maakt de kijker dan ook uitgebreid kennis met de belangrijkste personages en hoe de onderlinge relaties zijn. Het is overduidelijk dat Lola niet alleen Heather’s assistente is, maar ook haar beste vriendin. Maar dan slaat het noodlot toe als de beroemde filmster in haar gigantische villa vermoord wordt. Alle bewijzen wijzen in de richting van Lola die al snel het doelwit wordt van de doortastende rechercheur Ahn (John Cho). Om haar naam te zuiveren en de dader te ontmaskeren, gaat Lola op onderzoek uit.

Los Angeles is de prachtige setting waar de film zich afspeelt en het contrast tussen de glitter en glamour en duistere kant van de City of Angels is duidelijk zichtbaar. Maar Gemini is meer dan een simpele thriller hoewel de meerdere lagen niet tot in de details zijn uitgewerkt. Het verhaal draait meer om Lola, de ietwat timide assistente die lichtelijk geobsedeerd is van haar werkgeefster en misschien ook wel gevoelens voor haar heeft. Hoewel dat enigszins zichtbaar is, ligt de focus meer op de moordzaak en Lola’s pogingen om het mysterie te ontrafelen.

Helaas is niet onderhoudend genoeg om de kijker op het puntje van zijn of haar stoel te houden. De film kabbelt wat voort en interessante plotwendingen of aanwijzingen naar potentiële daders blijven achterwege. Juist in een film als deze is het leuk om te speculeren over de mogelijke daders. Een soort interactieve Cluedo waarbij in de slotfase uit de doeken wordt gedaan hoe de vork nu precies in de steel zit. Maar het is duidelijk dat Katz zoekende was. Ging hij voor de bloedstollende thriller vol mysterie of voor het drama dat meer uit de doeken moest doen over de vreemde relatie tussen Lola en Heather? Dat zorgt er uiteindelijk voor dat de direct-to-video release een matige score krijgt.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het DVD recensie-exemplaar.