Gemini-Man_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2019-Paramount-Pictures-All-Rights-Reserved

Gemini Man (2019) recensie

Gemini-Man_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2019-Paramount-Pictures-All-Rights-ReservedIn 1996 werd Dolly het schaap gekloond. Een revolutionaire ontwikkeling in de moderne wetenschap waarin onderzoek plaatsvindt of het mogelijk is om biologische wezens te klonen. Ondanks dat Dolly slechts 7 jaar oud is geworden en er (naar ons weten) nooit een mens is gekloond, is het aannemelijk dat het wel mogelijk is. In films is deze interessante doch verontrustende wetenschap realiteit en ook in Gemini Man draait het om het klonen van mensen, maar vooral om wat het klonen van mensen teweegbrengt.

Henry (Will Smith) is een uiterst begaafde huurmoordenaar voor de Amerikaanse overheid die nu hij eenmaal de 50 gepasseerd is besluit om zijn geweer aan de wilgen te hangen. Hij wordt al snel het doelwit van een groep huurmoordenaars die er niet in slagen om Henry uit de weg te ruimen. Samen met overheidsagente Danny (Mary Elizabeth Winstead) slaat hij op de vlucht, maar er ligt gevaar op de loer als hij achterna wordt gezeten door een jongeman die gelijkwaardige kwaliteiten bezit.

Techniek
Gemini Man is een geteisterd project dat al jaren op de planken ligt. Eerder bedankten regisseurs en acteurs voor de eer om deel uit te maken van het project terwijl de technologie eerder nog niet zo geavanceerd was om het verhaal in beeld te brengen. Maar met de technologie van tegenwoordig is het mogelijk om een oudere acteur een verjongingskuur te geven. Iets dat in Gemini Man goed van pas komt als hoofdrolspeler Will Smith het moet opnemen tegen een jongere versie van zichzelf. Hoewel het verbluffend goed is gedaan, is het helaas wel goed zichtbaar dat veel fragmenten met behulp van de computer op het scherm zijn getoverd.

Drama, actie en spanning
De door Ang Lee geregisseerde film is een mengelmoes van drama, actie en spanning. Will Smith speelt de dubbelrol van Henry en zijn jongere kloon Junior uitstekend terwijl Mary Elizabeth Winstead ook prima acteert. Maar dat is ook te zeggen van Clive Owen die de rol van de geniepige Clay Verris goed invult. Ondanks dat de actiemomenten elkaar in rap tempo opvolgen en de visuele effecten bij vlagen subliem zijn, heb ik wel een paar minpuntjes die toch een klein beetje afbreuk doen aan het kijkplezier. Naast de goed zichtbare CGI-animaties is het ook jammer dat de editing soms vreemd aanvoelt terwijl de film een naar mijn mening te abrupt einde heeft. Dat maakt Gemini Man dan ook niets meer dan een leuke popcorn film om tussendoor even mee te pakken.

Waardering: 3 uit 5.