Game of Thrones – Seizoen 6 (2016) Blu-ray Disc recensie

Game of Thrones - Seizoen 6Ik heb nog niet eerder een recensie van Game of Thrones geschreven. Waarom eigenlijk niet? Ik verbaas mezelf, maar gelukkig komt hier verandering in nu ik de Blu-ray box van het zesde seizoen heb mogen beoordelen. Eerder schreef ik al in een artikel dat deze box eerder verschijnt dan gebruikelijk is, maar door het spannende slot van het vijfde seizoen is deze meer dan welkom! Hoe vergaat het Cersei (Lena Headey) na haar ‘walk of shame’ en wat staat er te gebeuren bij The Wall? En weet de voortvluchtige Tyrion (Peter Dinklage) zijn weg terug te vinden naar Westeros?

Uiteraard ga ik hier niet dieper op in. Geloof mij als ik schrijf dat ik wel tig woorden kan schrijven over de gebeurtenissen in het zesde seizoen, maar uit respect voor de Game of Thrones-fans ga ik dat niet doen. Het lezen van spoilers is verschrikkelijk! Anderzijds moet je als liefhebber ook niet op zoek gaan naar meer informatie als je echt helemaal niets wilt weten. Mijn advies is dan ook om niet verder te lezen, want ook deze recensie kan wellicht informatie bevatten die je liever niet wilt ontvangen.

In de 10 afleveringen van gemiddeld 50 minuten bereikt Game of Thrones dan eindelijk het moment dat bloederige confrontaties in de vorm van bombastische veldslagen onvermijdelijk zijn. Machtige en tot door zichzelf bekroonde heersers in Westeros en Essos smeden opnieuw snode plannen om de ijzerentroon in King’s Landing op te eisen. Wij hebben allemaal onze favorieten in de titanenstrijd die soms door diplomatiek, maar vaker met schild en zwaard worden uitgevochten. Zo zien we hoe drakenmoeder Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) haar gigantische leger en draken gebruikt in haar plan om naar Westeros te reizen terwijl Cersei bij haar terugkeer in de troonzaal opnieuw haar zoon Koning Tommen (Dean-Charles Chapman) manipuleert om haar sluwe plannen uit te kunnen voeren.

Ook bij The Wall in het Noorden heerst er onrust en verdeeldheid terwijl Sansa Stark (Sophie Turner) nog steeds op de vlucht is voor haar krankzinnige echtgenoot en heerser van Winterfell Ramsay Bolton (Iwan Rheon). In de voorgaande seizoenen werd er vaker meer aandacht aan een bepaald personage besteed, maar de verdeling is in dit seizoen veel meer op orde. Ergens ook logisch gezien het feit de verhalen langzaam maar zeker samensmelten, oude bekende terugkeren en de personages allianties sluiten om zich klaar te stomen voor de strijd tegen de Winterkoning. Winter is no longer coming. Winter is here.

Het zesde seizoen van Game of Thrones is niet alleen spannend en spectaculair, maar het is ook kwalitatief ontzettend goed. De kostuums zijn evenals de decors prachtig en de special effects zijn waanzinnig. Vooral de draken van Daenerys die met behulp van de computer op het scherm zijn getoverd zien er heel realistisch uit. Ook het acteerwerk is dik in orde. Vooral Emilia Clarke weet als de doortastende drakenmoeder een hoofdrol op te eisen, maar ook gevestige namen zoals Peter Dinklage, Lena Headey en Kit Harington spelen de rollen van Tyrion Lannister, Cersei Lannister en Jon Snow voortreffelijk. En uiteraard zijn ook Nederlanders Carice van Houten en Michiel Huisman weer van de partij!

Warner Bros. Home Entertainment brengt het zesde seizoen van Game of Thrones eerder op de markt, maar dat doet niets af aan de puike beeld- en geluidskwaliteit van de 4 discs die aanwezig zijn. Daarnaast staan de discs vol met interessante extra’s! Het beeld staat in het formaat 1.75:1 en in 1080p op de discs en het ziet er haarscherp uit. Ook het krachtige Dolby Atmos 5.1 geluidsspoor klinkt super. Het bonusmateriaal bestaat uit audiocommentaarsporen van de regisseurs, hoofdrolspelers en producenten. Daarnaast bevat iedere aflevering een in-episode guide waarmee de kijker meer informatie kan krijgen over de personages, locaties en historie die in de aflevering aan bod komen. Op de tweede disc staat de 30 minuten durende special “Recreating The Dothraki World” waarin men inzoomt op het opnieuw creëren van het Dothraki-kamp. Op de vierde disc staan 30 minuten durende specials zoals “18 hours at the Paint Hall” en “The Battle of the Bastards” waarin men meer informatie geeft over de productie in de studio en hoe de veldslag tussen het leger van Jon Snow en Ramsay Bolton tot stand is gekomen. Daarnaast zijn er verwijderde scènes aanwezig en kan de kijker met de special “Histories & Lore” in geanimeerde vorm meer informatie krijgen over de wereld en personages van Game of Thrones. Kortom, een zeer nette boxset die stijlvol is afgewerkt met een 3 dimensionale voorkant en een slipcase van karton. In alle eerlijkheid is het wel een uitdaging om de box netjes open te krijgen, maar dat mag verder geen naam hebben.

Score: 9,0

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Media Tornado voor het Blu-ray recensie-exemplaar.