Star Wars Battlefront

Game review Star Wars Battlefront (PlayStation 4)

Je vraagt jezelf misschien af waarom er nu opeens een review van een game op Filmliefhebber.com verschijnt. Het is niet mijn streven om het blog vol te proppen met reviews van games, maar voor een game zoals Star Wars Battlefront maak ik graag een uitzondering! De game is gebaseerd op de wereldberoemde filmreeks en ja, dan kan ik het natuurlijk niet laten om er ook iets over te schrijven. En of de game net zo vet is als de films lees je in mijn recensie.

De PlayStation 4 is opgestart en met de controller in mijn handen wacht ik geduldig af op de iconische openingstune die we herkennen uit de films. En ja hoor, daar gaan we dan! Ik heb vanaf de eerste seconde al een grijns op mijn gezicht, maar de game moet nog wel even geïnstalleerd worden. De saaie carrousel van stilstaande screenshots uit de game of dat eeuwigdurende draaiende icoontje in de hoek van je scherm vind je niet terug in Star Wars Battlefront. Je kunt al gelijk aan de slag in een mini-game waarin je als Darth Vader in de hangar van de Rebellenbasis op de ijsplaneet Hoth wordt vergezeld door een handjevol Stormtroopers om zoveel mogelijk rebellen te verslaan. En terwijl je met je roodgloeiende lightsaber en een handjevol trucs je tegenstander te lijf gaat, wordt de game op de achtergrond geïnstalleerd. Het is nu al fun!

Oké, de game is geïnstalleerd en we krijgen als speler een aantal opties voorgeschoteld. En dan komt het eerste pijnlijke moment van Star Wars Battlefront naar voren (als je de recensies of informatie nog niet eerder hebt gelezen). Waar is de campaign modus? Helaas beste speler, want Star Wars Battlefront bevat geen verhaal dat je in een single player modus kunt spelen. En natuurlijk heb je als liefhebber wel het verlangen om de verhaallijnen van de films (of nieuwe verhalen die zich in het Star Wars universum afspelen) na te spelen. Een groot gemis, maar doet het echt afbreuk aan de game? Want in de mini-game hebben we al mogen zien hoe oogstrelend mooi Star Wars Battlefront wel niet is. Afijn, laten we maar eens de tutorials gaan spelen om even kennis te maken met de game en diens speelstijl.

Onder het menu Missions heb je als speler dus de keuze uit een aantal opties. Dit zijn missies die je zowel alleen als in co-op modus kunt spelen en met deze missies kun je sterren verzamelen. Death Stars? Nee, die kom je in de game niet tegen, maar met deze sterren kun je wel weer leuke trofeeën verzamelen. Missions is dus uitermate geschikt om de game te leren kennen en bij het opstarten van de eerste missie weet je als Star Wars fan dat het die 60 euro meer dan waard is. De characters zien er zo overtuigend echt uit, de gameplay is simpel doch heerlijk en de bekende muziek die John Williams voor de films componeerde, maken Star Wars Battlefront een fantastische game. En dat je in de huid kunt kruipen van iconische figuren, zoals Luke Skywalker, The Emperor, Boba Fett, Han Solo, Princess Leia of Darth Vader, zorgen voor een heerlijk gevoel.

Oké oké, dat de Star Wars fan blij is weten we nu wel, maar hoe zit dat met de fans van shooters? Ja, Star Wars Battlefront is in principe een shooter waarmee je hoofdzakelijk in de online multiplayer het opneemt tegen andere online spelers. Onder het menu Multiplayer kun je deelnemen aan verschillende speelmodi, zoals Heroes vs. Villains waarin de drie heldhaftige rebellen Princess Leia, Luke Skywalker en Han Solo het opnemen tegen de duistere Sith Lord Sidious en zijn leerling Darth Vader en de premiejager Boba Fett. Maar je kunt ook plaatsnemen in een X-Wing Fighter of Tie Fighter in Flight Squadron en je gevechten in de lucht uitvechten. Dit is toch wel één van mijn favoriete speelmodi, want die eerste luchtmeters in de Millennium Falcon (als je eenmaal de speciale power up hebt gevonden) zorgt voor een smile van oor tot oor.

Naast deze opties zijn er natuurlijk veel meer opties om je online tegenstanders te lijf te gaan. Je krijgt nooit de keuze om je aan te sluiten bij The Empire of de rebellen, want je wisselt automatisch af. Zo neem je het op tegen de logge AT-AT walkers van het rijk op de ijsplaneet Hoth terwijl je in het daaropvolgende potje op de bosplaneet Endor belandt en als een soldaat van de rebellen het moet opnemen tegen een leger van Imperial Stormtroopers. Oh, en je hebt zelfs de kans om met behulp van die speciale power ups zwaardere wapens te bemachtigen of zelfs plaats te nemen in de cockpit van die iconische AT-AT walker. Hoe cool is dat!

Ja, erg cool als je een liefhebber bent van Star Wars, maar de liefhebbers van shooters worden wellicht iets teleurgesteld. Star Wars Battlefront is namelijk enorm simpel om te spelen en de mogelijkheden om je personage en arsenaal uit te bouwen met speciale outfits en wapens zijn zeer beperkt. Echte uitdagingen zijn er dus niet en ook de rookie speler die nog nooit eerder een shooter heeft aangeraakt heeft nu zelfs een kans om bovenaan de ranglijst te eindigen als hij of zij een beetje richtingsgevoel heeft en goed met een controller overweg kan. Het eindoordeel is dan ook simpel. Star Wars Battlefront is een simpele shooter met beperkte mogelijkheden, maar wel een game die uitblinkt in verbluffende graphics en een eenvoudige gameplay. Studio Dice heeft zich overduidelijk gefocust op het brede publiek en natuurlijk de liefhebbers van Star Wars die deze game absoluut niet mogen overslaan!

Game beoordeling:

Met dank aan Electronic Arts en Vertigo 6 voor het PlayStation 4 recensie exemplaar.

2 gedachten over “Game review Star Wars Battlefront (PlayStation 4)