Game of Thrones – Seizoen 8 (2019) recensie

Game of Thrones - Seizoen 8Dit jaar stond toch wel een beetje in het teken van het slot van wellicht de meest epische serie die er tot op heden gemaakt is. In april begon het achtste en tevens laatste seizoen van Game of Thrones dat sinds kort ook verkrijgbaar is op DVD en Blu-ray Disc. Het is het einde van een tijdperk waarin de families in de fictieve wereld Westeros elkaar naar de keel vlogen, onwaarschijnlijke bondgenootschappen sloten en de dreiging van de Nachtkoning en zijn leger van de doden continu aanwezig was.

Hoewel Jon Snow (Kit Harrington) erin is geslaagd om bondgenoten te vinden in de strijd tegen het leger van de doden en de gevreesde Nachtkoning, sluit Cersei (Lena Headey) een onwaarschijnlijke vriendschap met het huis van Greyjoy. Na de mislukte onderhandelingen met Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) is ze er zeker van dat de moeder van draken en leidster van de onverdorvene en de overgebleven Dothraki haar vizier heeft gericht op de ijzeren troon. De oorlog om het leiderschap over de zeven Koninkrijken is dan ook onvermijdelijk als blijkt dat het massale leger van onverdorvene, Dothraki en Noordlingen oprukt naar de poorten van King’s Landing.

Spectaculair
In Game of Thrones – Seizoen 7 sloeg men al een nieuwe weg in door in een iets hogere versnelling het verhaal te vertellen. Terwijl in de eerdere seizoenen de gebeurtenissen nog flink werden uitgesmeerd over meerdere afleveringen en zelfs meerdere seizoenen. Enerzijds vind ik dat prettig gezien het feit dat er in ieder aflevering wel spektakel aanwezig is, maar ergens is het ook jammer dat het daardoor zo snel is afgelopen. Het achtste seizoen telt slechts 6 afleveringen van ruim een uur terwijl er zoveel te vertellen is dat er nog wel een aantal seizoenen mogelijk waren geweest. Maar na 8 seizoenen vol met bloederige confrontaties en het vroegtijdige afscheid van belangrijke sleutelfiguren, besloten de makers dat het zo goed was.

Afgeraffeld
Dan is het ook logisch dat er een lading aan kritiek is. Van zowel critici als fans die klagen over een abrupt einde, maar ook over de schoonheidsfoutjes die in het laatste deel iets meer aanwezig lijken te zijn. Zoals de Starbucks koffiebeker die in een scène in aflevering 4 van seizoen 8 opdook en een ware Internethype werd. De makers worden zelfs beticht van het afraffelen van de serie. Laten we niet uit het oog verliezen dat Game of Thrones nog steeds een kwaliteitsserie is. De settings en de decors zijn adembenemend mooi terwijl het acteerwerk van de veelzijdige cast meer dan uitstekend is. Daarnaast gebeurt er zoveel in de laatste afleveringen dat ik continu op het puntje van mijn stoel zat. Ik heb er dan ook van genoten en ik vind het slot prachtig. Hoewel het ook enorm teleurstellend is dat de serie nu definitief voorbij is.

Game of Thrones – Seizoen 8 is nu verkrijgbaar in een kwalitatief uitstekende en met bonusmateriaal overladen Blu-ray box. Met dank aan Warner Bros Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

• Serie
4.5