Game of Thrones – Seizoen 7 (2017) Blu-ray Disc recensie

Game of Thrones - Seizoen 7Het zevende seizoen van de gerenommeerde serie Game of Thrones is tot op heden het kortste doch spectaculairste deel. In het zesde seizoen – dat vorig jaar verscheen – werd al duidelijk dat oude bondgenootschappen worden gebroken en nieuwe worden gesmeed en in Game of Thrones – Seizoen 7 gaat de strijd tussen de families onverbiddelijk door. Zal Koningin Daenerys Targaryen (Emily Clarke) samen met haar Hand Tyrion Lannister (Peter Dinklage) en haar gigantische leger koers zetten naar Westeros en zal Koningin Cersei (Lena Headey) als één van de laatste Lannister’s haar machtspositie in King’s Landing weten te behouden?

Hoewel de families Stark, Lannister, Greyjoy en Targaryen allemaal hun vizier hebben gericht op de IJzerentroon in het zuiden, loert er gevaar in het noorden. De tot Koning van het Noorden benoemde Jon Snow (Kit Harrington) probeert wanhopig bondgenootschappen te sluiten om weerstand te kunnen bieden tegen de Nachtkoning en het Leger van de Doden dat oprukt richting de noordgrens van Westeros. Maar niemand gelooft Ned Stark’s bastaardzoon wat hem in een lastige positie brengt. De enige manier om de families te verenigen is om te bewijzen dat de vijand in het noorden daadwerkelijk bestaat.

In het zevende seizoen smelten de uiteenlopende verhaallijnen langzaam, maar zeker samen en krijgen we veel personages voor het eerst samen in beeld te zien. Ergens ook logisch, omdat de grote oorlog tegen het machtige leger van de Nachtkoning aanstaande is en dat de overgebleven families de handen ineen moeten slaan om de Zeven Koninkrijken te beschermen. Dat maakt het ook eenvoudiger om het verhaal te volgen en in de slotfase van de serie lijkt er dan ook meer structuur in te komen. Dat doet verder niets af aan de kwaliteit, want zowel de special als visual effects, de kostuums, de decors en het acteerwerk zijn erg goed!

Daarom is het misschien ook jammer dat het zevende seizoen slechts 7 afleveringen telt terwijl de voorgaande delen 10 afleveringen bevatten. Toch zijn het 7 geweldige afleveringen van circa 57 minuten die spectaculair zijn. Er is geen ruimte meer om het ietwat ingewikkelde verhaal uit te smeren, want de makers moeten de kijker klaarstomen voor een grootse finale. Want na 8 seizoenen stopt Game of Thrones voorgoed. Gelukkig duurt dat nog even en kunnen we tot die tijd nog een keer genieten van een fantastische zevende seizoen dat vanaf 11 december op een kwalitatief uitstekende en goedgevulde Blu-ray Disc verkrijgbaar is.

Score: 9,0

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Media Tornado voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3 thoughts to “Game of Thrones – Seizoen 7 (2017) Blu-ray Disc recensie”

1. Het grootste nadeel van de onverbiddelijk ingekorte reeks afleveringen: de scenario’s raken regelmatig kant noch wal als het gaat om de verplaatsingen van personages en de snelheid waarmee gebeurtenissen zich voltrekken. Wat in seizoen één zou worden uitgesponnen over een aflevering acht, wordt nu gerust in één aflevering gepropt.

Ben nog wel steeds een fervent volger, neemt alleen niet weg dat ik het niet zo goed meer vind als ‘vroeger’ (ongeveer t/m seizoen 4)

1. Oke, kan ik me voorstellen. Heb ik echt nooit last van gehad, maar het scheelt ook vast dat ik alle boeken heb gelezen. Zeker de eerste seizoenen waren erg getrouw.