Game Night

Game Night (2018) recensie

Game NightGanzenborden, het spelen van Mens Erger Je Niet of zelfs een potje Hints zijn tijdverdrijven die door de afgelopen jaar heen zijn vervangen door de digitale wereld. De PlayStation, Xbox en online games draaien overuren terwijl je niet langer meer bij elkaar aan tafel zit om de dobbelstenen te rollen, maar door een headset met je “vrienden” in Tokyo of andere delen van de wereld communiceert. De vrienden in de komedie Game Night blijven in ieder geval trouw aan het felgekleurde karton, het traditionele spel kaarten en andere vermakelijke spelletjes die een succesvolle spelletjesavond met vrienden garanderen. Hoewel zo’n avond ook een bizar wending kan krijgen.

Terwijl het fanatieke koppel Max (Jason Bateman) en Annie (Rachel McAdams) de zoveelste spelletjesavond voor hun vrienden organiseren, komt Max’ succesvolle broer Brooks (Kyle Chandler) onverwacht op visite om de rust te verstoren. De rivaliteit met zijn broer heeft zijn hoogtepunt bereikt en als de schatrijke zakenman de spelletjesavond wil overnemen, komt het gezelschap terecht in een spannende doch onheilspellende situatie. De mysterieuze avond moet voor het nodige vermaak zorgen als Brooks een stel acteurs heeft ingehuurd om iemand te ontvoeren terwijl de overgebleven spelers het mysterie moeten zien te ontrafelen.

Waar Brooks echter niet op gerekend heeft zijn authentieke criminelen die hem ontvoeren. Terwijl zijn broer en zijn vrienden denken dat het allemaal een spelletje is, loopt Brooks gevaar. Door stom toeval en naïviteit weten de vrienden hem op het spoor te komen, maar ze hebben niet in de gaten dat zij met gevaar voor eigen leven het opnemen tegen gevaarlijke criminelen die allesbehalve vriendelijke intenties hebben. In een knotsgek en hilarisch avontuur zien we hoe de onnozele vrienden belanden in uitzichtloze situaties waarin een bezoekje aan een illegale ondergrondse vechtclub, een confrontatie met schietgrage misdadigers en het laten crashen van een privéjet tot de orde van de dag horen.

Wat Game Night zo grappig maakt zijn de hilarische acteerprestaties van komiek Jason Bateman als de onnozele Max, Rachel McAdams als diens naïeve vrouw Annie en Jesse Plemons als hun eigenaardige buurman Gary. De doordachte en soms dubbelzinnige grappen worden prima afgewisseld met simpele slapstick terwijl de door John Francis Daley en Jonathan Goldstein geregisseerde film ook zijn spannende momenten kent. Het zijn de factoren die Game Night een vlotte en zeer vermakelijke komedie maken. Naar mijn mening is het dan ook een topper die zeker tot een van de leukste films van het jaar behoort. Game Night is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een goede beeld- en geluidskwaliteit ook interessant bonusmateriaal bevat.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.