Funhouse (2019) recensie

FunhouseOp de filmposter van Funhouse staat een man afgebeeld die niet alleen een vreemd masker van een Pandabeer draagt, maar ook een knuppel met spikes in zijn hand heeft. Een soortgelijk wapen waarmee Negan de mensen de stuipen op het lijf jaagt in The Walking Dead. Ik kan niet ontkennen dat ik direct nieuwsgierig werd naar de door Jason William Lee geschreven en geregisseerde film, want deze filmposter doet vermoeden dat de kijker zich kan opmaken voor een heerlijk avondje vol met bloedfonteinen en rondslingerende ledematen. Maar is dat ook echt zo?

In een afgelegen huis komen 8 derderangs social media influencers bijeen om mee te doen aan een spelshow die live op het Internet wordt uitgezonden. De spelregels zijn simpel. Ze mogen het huis niet verlaten en de winnaar ontvangt 5 miljoen dollar. In iedere speelronde wordt een deelnemer met de minste stemmen uitgedaagd om een opdracht te voltooien en het duurt niet lang voordat de eerste door zichzelf benoemde beroemdheid wordt uitgedaagd. Maar het plezier is van korte duur als de eerste kandidaat wordt vermoord en de deelnemers ontdekken dat ze moeten strijden tot de dood.

Fun

Fun is het toverwoord in Funhouse, maar niet voor iedereen. De kandidaten worden onderworpen aan sadistische spelletjes die ook nog eens live op het Internet worden uitgezonden. Het gaat er dan ook stevig aan toe en smerige bloederige beelden worden niet geschuwd. De liefhebber van het horrorgenre zal dan ook zeker niet worden teleurgesteld terwijl het vlotte tempo ervoor zorgt dat Funhouse een onderhoudende film is. Die zeker raakvlakken heeft met genregenoot Saw, maar toch origineel is. Dat is grotendeels te danken aan het goed uitgewerkte verhaal dat ook nog eens een goede boodschap bevat.

Social Media

De sadistische spelmaker in Funhouse heeft een hekel aan zogenaamde beroemdheden die tot bijna alles bereid zijn om een like of een hartje op zijn of haar Social Media kanaal te scoren. Hij slaagt er dan ook met gemak in om de aandachtsgeile influencers in de val te lokken, want de deelnemers zijn één voor één oppervlakkige mensen die meer waarde hechten aan het aantal volgers op hen platformen dan aan persoonlijk contact met vrienden, familieleden en collega’s. Nu is het vrij extreem om deze mensen te bestraffen zoals de maniak dat in Funhouse doet, maar de film levert hiermee wel kritiek naar de huidige samenleving. Waarin iedereen begraven is in zijn telefoon en sociale contacten grotendeels digitaal worden onderhouden. Misschien wil de filmmaker hiermee zeggen dat we allemaal de smartphone eens iets vaker links moeten laten liggen.

Waardering: 3 uit 5.
Ko-Fi