Frozen (2013) recensie

Frozen

Rating: 3.5 out of 5.

“Frozen is een rollercoaster van emoties en een prachtig computer geanimeerde familiefilm voor het hele gezin.” -Filmliefhebber.com

Regie: Chris Buck, Jennifer Lee | Cast: Kristen Bell, Idina Menzel, Jonathan Groff, Josh Gad, Alan Tudyk | Speelduur: 102 minuten | Genre: Animatie, Avontuur, Komedie

Frozen is de 53ste animatiefilm van Disney en gebaseerd op het sprookje The Snow Queen van Hans Christian Andersen. In tegenstelling tot veel Disney-films is de door Chris Buck en Jennifer Lee geregisseerde film volledig met de computer geanimeerd. Ondanks dat ik de films van de grootste animatiestudio ter wereld wel kan waarderen, heb ik toch iets minder met deze animatiestijl. Hoewel Frozen een mooi verhaal, leuke personages en mooie liedjes bevat.

Elsa (Idina Menzel) en Anna (Kristen Bell) zijn 2 prinsessen in het Koninkrijk Arendelle. Elsa is als de oudste zus de troonopvolgster, maar ze draagt een geheim. Een geheim waar niemand iets van af mag weten, want Elsa bezit de kracht waarmee ze sneeuw en ijs kan maken. Wanneer de emoties de overhand nemen, verandert Elsa haar Koninkrijk in één groot ijspaleis. Geschrokken van haar eigen krachten besluit ze om een eenzaam bestaan in de bergen te leiden. Maar Anna is vastberaden om haar zus over te halen om terug te keren naar haar volk. In de zoektocht naar Elsa krijgt ze steun van de jolige en tot leven gewekte sneeuwpop Olaf (Josh Gad), ijskoerier Kristoff (Jonathan Groff) en zijn trouwe kameraad Sven.

Populariteit

In het assortiment van Disney prinsessen is Elsa één van de populairste al dan niet de populairste onder de jongeren. Iedereen kent Sneeuwwitje, Assepoester en Doornroosje wel, maar Elsa mag zich zeker scharen bij dit rijtje van iconische personages. Er zijn genoeg kleine meisjes die Elsa willen zijn en zich als de ijskoningin verkleden. Dat is ook niet zo vreemd, want Frozen is wel echt een animatiefilm die op de kleintjes is gericht. Met een leuk sprookjesverhaal, mooie liedjes en betoverende animaties. Zeker voor de generatie die niet of minder bekend zijn met de Disney Classics, zijn deze animaties adembenemend mooi.

Mixed feelings

Frozen is ook een rollercoaster als het aankomt op emoties. Want er is ruimte voor een hartverscheurend verhaal over onvoorwaardelijke liefde, maar er is ook plaats voor romantiek en humor. Personages zoals de jolige sneeuwpop Olaf en rendier Sven zorgen grotendeels voor de grappen en grollen. Evenals de klunzige acties van ijskoerier Kristoff. En er is ook ruimte voor spanning. Er zijn een paar fragmenten die wel enorm indrukwekkend zijn voor de kleintjes. Daar kunnen de ouders rekening mee houden als ze Frozen opzetten.