Frozen II (2019) recensie

Frozen-2-NL-_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2019-Disney-Enterprises-Inc-All-Rights-ReservedHet heeft 6 jaar geduurd, maar vorig jaar verscheen dan eindelijk het langverwachte vervolg op de populaire animatiefilm Frozen. Toen ik afgelopen november in Disneyland Paris rondliep kon ik er al niet omheen. Want de film van regisseursduo Chris Buck en Jennifer Lee werd niet alleen vroegtijdig vertoond, maar werd ook flink gepromoot in het attractiepark. In Frozen II keren Elsa (Idina Menzel), Anna (Kristen Bell), Olaf (Josh Gad) en Kristoff (Jonathan Groff) terug voor een gloednieuw avontuur. Maar is dat avontuur ook net zo leuk als in het eerste deel?

Ondanks dat de rust is wedergekeerd in Arendelle, maakt Koningin Elsa zich zorgen als zij een vreemde stem hoort. Ze is vastberaden om uit te zoeken waar de stem vandaan komt en samen met haar zus Anna, ijskoerier Kristoff en de jolige sneeuwpop Olaf gaat ze het avontuur tegemoet. Dat hen voert naar een betoverd bos waar de Arendellers kennismaken met magische krachten en het Inheemse volk dat daar woont. Maar Elsa komt ook tot een afschuwelijke ontdekking over het verleden van haar grootvader dat na al die jaren nu een bedreiging vormt voor het voortbestaan van Arendelle.

Betoverend

De 61ste avondvullende speelfilm van de Walt Disney Animation Studios is een betoverend en vermakelijk. De animaties zijn in de afgelopen jaren sterk geëvolueerd en de beelden zijn adembenemend. Hoewel de personages nog steeds herkenbaar zijn en slechts een kleine metamorfose hebben ondergaan. Het jonge publiek waar de film overduidelijk voor gemaakt is, zal daar weinig van merken. Het simpele verhaal wordt goed opgebouwd met behulp van ontroerende momenten, mooie liedjes en uiteraard enorm veel humor. Waar zowel Kristoff’s trouwe kameraad Sven als de vrolijke sneeuwpop Olaf grotendeels verantwoordelijk voor zijn.

Goed vervolg
Voor een tweede deel voldoet Frozen II aan alle verwachtingen en het niveau van de eerste film uit 2013 wordt geëvenaard. Voor de liefhebbers van Prinses Elsa, Prinses Anna en alle bijzondere personages uit de franchise, is het een avontuur om van te smullen. Die vooral uitblinkt in de memorabele liedjes en de verbluffende computeranimaties. De wereld van Frozen ziet er levensecht uit. Vooral de beelden van de bijzondere ijssculpturen, het bewegende water en het betoverende bos zijn het bewijs dat er veel mogelijk is met de huidige techniek. Dat de film iets minder bijzonder is voor de ouders mag niet als een minpunt worden gezien, want het is immers een kinderfilm. Die sinds kort verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc en al een poosje te zien is op Disney+.

Waardering: 3.5 uit 5.
Ko-Fi