Fright Night

Fright Night (1985) recensie

Fright NightRegisseur Tom Holland heeft goede horrorfilms op zijn naam staan. Zoals Child’s Play waarin de moordende speelgoedpop Chucky tot leven komt en de komische horrorfilm Thinner. Maar zijn carrière als filmmaker begon in 1985. Toen hij de horrorkomedie Fright Night regisseerde. Inmiddels een klassieker, die de tijd des tands goed heeft doorstaan en een heerlijke jaren ’80 vibe bevat.

Charley (William Ragsdale) is een normale tiener, die het liefst rondrijdt in zijn sportwagen en rondhangt met zijn vriendinnetje Amy (Amanda Bearse). Maar aan dat rustige leventje komt een einde als Jerry (Chris Sarandon) naast hem komt wonen. Op een avond ziet hij hoe zijn kersverse buurman zijn slagtanden zet in de hals van een onschuldige dame. Charley is ervan overtuigd dat Jerry een vampier is en hij doet er dan ook alles aan om dat te bewijzen. Geen slimme actie, want met een hongerige vampier valt niet te sollen.

Fright Night bevat een heerlijke 80’s vibe! Inclusief de (voor nu belachelijke) outfits en de opzwepende nummers die bij deze periode horen. Ook qua opzet en settings ademt de film jaren ’80. Alsof je in een tijdmachine bent gestapt en in deze geweldige periode bent beland. Dat maakt Fright Night een heerlijke film om naar te kijken. Als je tenminste een liefhebber van de jaren ’80 bent. Maar de film heeft wel meer te bieden, want zowel het acteerwerk als de make-up effecten zijn ontzettend sterk.

Chris Sarandon speelt de rol van de charismatische doch dodelijke vampier Jerry uitstekend. Terwijl hij iedereen voor de gek houdt met zijn overdreven vriendelijkheid, is Charley niet voor één gat te vangen. Hij doorziet zijn buurman met gemak en dat levert een verhitte strijd tussen de tiener en de vampier op. De transformatie van Jerry in de bloedzuiger is voortreffelijk gedaan en hij heeft wel iets akeligs. Zeker met in het achterhoofd houdende dat de film in 1985 is uitgebracht, is het afzichtelijke wezen angstaanjagend te noemen. Terwijl de huiveringwekkende en spannende momenten prima worden afgewisseld met luchtige humor. Waar Roddy McDowall als de vampierjager Peter Vincent en Stephen Geoffreys in de rol van Charley’s beste vriend Evil een belangrijk aandeel in hebben.

3.5