Freaks

Freaks (2018) recensie

FreaksIk vind het heerlijk om een film te kijken die lastig te doorgronden is. Als fervente filmkijker kan ik redelijk goed inschatten hoe een film gaat aflopen, maar soms is dat lastig. In de meeste gevallen is dat zeer aangenaam, maar soms loopt het ook uit in een teleurstelling. Als het verhaal te warrig is en enige vorm van logica ontbreekt. Ondanks dat Freaks een gewaagd debuut is van filmmakers Zach Lipovsky en Adam B. Stein, weet de film niet volledig te overtuigen. Ondanks dat er een groot aantal plotwendingen zijn die de kijker continu op het verkeerde been moeten zetten.

Een bezorgde vader (Emile Hirsch) waarschuwt zijn 7-jarige dochtertje Chloe (Lexy Kolker) voor de gevaarlijke buitenwereld. Waar mannen zijn die hem en zijn dochtertje willen vermoorden. Met deze boodschap houdt hij Chloe gevangen terwijl het meisje door de kier van de afgeplakte brievenbus ziet hoe haar buurmeisje een ijsje haalt bij de ijscoman Mr. Snowcone (Bruce Dern). Als Chloe haar vader niet langer meer gelooft besluit ze om naar buiten te gaan. Niet wetende of haar vader al die tijd de waarheid sprak of dat er niets is om te vrezen. Maar de waarheid ontdekt ze vrij snel als ze eenmaal de deur opent.

Interessant concept
Freaks begint als een spannende thriller en als kijker weet je ook niet of je de ogenschijnlijk bezorgde vader op zijn woord moet geloven. Zelfs als hij na een ritje naar de supermarkt terugkeert met een enorme hoeveelheid bloed op zijn shirt. Is het buiten dan echt zo gevaarlijk zoals hij dat schetst of speelt hij toneel? Alles in het kader om Chloe te ontmoedigen om naar buiten te gaan. Een vraag die lang onbeantwoord blijft totdat Chloe zelf op onderzoek uitgaat. Vanaf dat moment komt de film in een aardige stroomversnelling en transformeert het debuut van Lipovsky en Stein in een futuristische actiefilm.

Warrig
Het is dan ook jammer dat het verhaal ontzettend warrig is en dat er vaak van de hak op de tak wordt gesprongen. Als kijker krijg je weinig ruimte om even op adem te komen en het is soms lastig te bevatten wat er allemaal op het scherm afspeelt. Bij het minste concentratieverlies mis je misschien essentiële informatie om te snappen wat er gaande is, dus opletten is een must. Niet dat het een probleem is, maar dat maakt de kijkervaring iets intenser. Een groot pluspunt van Freaks is het overtuigende acteerwerk van Emile Hirsch, Bruce Dern en de piepjonge Lexy Kolker. Die de sleutelfiguren in het verhaal prima vertolken.

Waardering: 3 uit 5.