Foxcatcher

Foxcatcher (2014) recensie

FoxcatcherEen goed sportdrama gaat er altijd wel in als zoete koek. Deze films zijn vaak meeslepend in de breedste zin van het woord terwijl een stukje sportgeschiedenis in beeld is gebracht. Het verhaal over professioneel worstelaars Mark en David Schultz is er één dat de moeite waard is om te vertellen. Hoewel het spijtig is dat regisseur Bennett Miller niet in staat is geweest om het interessante verhaal om te zetten in een onderhoudende film. Foxcatcher mist de nodige vaart om echt een indruk te kunnen maken.

Samenvatting van het verhaal – Mark (Channing Tatum) en Dave (Mark Ruffalo) zijn twee broers en professioneel worstelaars. Die na hen succes op de Olympische Spelen in 1984 naar de achtergrond zijn verdwenen. Voor de excentrieke miljardair John E. du Pont (Steve Carell) een reden om de heren in te lijven voor Team Foxcatcher. Een team van professioneel worstelaars die zich klaarstomen voor het wereldkampioenschap. Met als doel om de Verenigde Staten weer op de kaart te zetten in de wereld van professioneel worstelen. Mark ontwikkelt als John’s protegé een hechte vriendschap met zijn trainer hoewel John’s vreemde gedrag ook de nodige uitdagingen met zich meebrengt.

Recensie – Bennett Miller heeft met het regisseren van Moneyball zich al bewezen als een verdienstelijke regisseur van op waarheid gebaseerde sportdrama’s. Ondanks dat is Foxcatcher niet helemaal lekker uit de verf gekomen. Of dat nu te wijten is aan het verhaal of andere zaken is de vraag, maar het ligt zeker niet aan het acteerwerk van hoofdrolspelers Channing Tatum, Mark Ruffalo en Steve Carell. Vooral laatstgenoemde werd met behulp van de nodige make-up tot onherkenbaar geschminkt als de excentrieke miljardair en worstelliefhebber John E. du Pont en de komiek speelt de serieuze rol dan ook vol verve.

Een groot manco is naar mijn mening dat Foxcatcher enorm traag is en een beetje voortkabbelt. Ondanks dat het acteerwerk goed te noemen is zijn de dialogen en de beelden van de trainingen niet onderhoudend genoeg om aan de buis gekluisterd te zitten. De sportevenementen en officiële wedstrijden zijn dan ook een meer dan welkome verademing, maar in een te lage frequentie aanwezig. Het slot waarin het drama rondom de dood van Dave Schultz centraal staat is dan wel indrukwekkend te noemen. Maar het is spijtig dat ik op dat moment de interesse al compleet had verloren.

3