Four Seasons In Havana (2016) recensie

Four Seasons In HavanaDe misdaadseries die Lumière op de markt brengt zijn steengoed. Het grote aanbod in succesvolle series zoals Missing, The Bridge en The Fall, stemde mij positief over het onlangs verschenen Four Seasons In Havana. Een Cubaanse miniserie die door de geprezen auteur Leonardo Padura geschreven is en waarin de Cubaanse filmster Jorge Perugorría de hoofdrol speelt. Spannend en meeslepend. Het is dan ook jammer dat er na 4 afleveringen nooit een vervolg gemaakt is, want ik had toch veel meer willen zien van Captain Conde en zijn strijd tegen de corruptie en misdaad in Havana.

Het is te danken aan het meer dan uitstekende acteerwerk van Jorge Perugorría dat Four Seasons In Havana een zeer onderhoudende reeks is. Als de doortastende inspecteur Mario Conde zien we niet alleen hoe hij strijdt tegen de corruptie en de misdaad in Havana, maar ook hoe hij droomt over een bestaan als familieman en schrijver. Een droom waarvan hij weet dat deze nooit werkelijkheid zal worden. Zijn leven staat dan ook centraal in de vierdelige miniserie terwijl zijn werk aan mysterieuze moordzaken en vermissingen voor spanning zorgt.

In de 4 afleveringen komen dan ook 4 verschillende zaken aan bod. Conde en zijn trouwe partner Palacios (Carlos Enrique Almirante) onderzoeken zaken zoals de moord op een schoollerares, de fraude binnen een machtige organisatie in Cuba, de verdwijning van een gerespecteerde zakenman en de mysterieuze zelfmoord van de zoon van een belangrijke diplomaat. In een kleurrijke setting waarin het contrast tussen het mooie en het slechte in de wereld meer dan uitstekend in beeld gebracht wordt. Four Seasons In Havana is dan ook een uitstekende combinatie van spannende fragmenten, adembenemende beelden van een zwoel Havana en drama.

Speciaal voor de DVD release werd de door Félix Viscarret geregisseerde serie opgeknipt in 8 afleveringen van circa 45 minuten. Dat maakt het iets eenvoudiger om Four Seasons In Havana te kijken, omdat een aflevering van anderhalf uur toch wel een lange zit is. Ondanks dat de reeks onderhoudend genoeg is, maar ook kwalitatief goed is. Een mooi stukje cinema uit Cuba dat zich sinds kort bij de crime series familie van Lumière mag scharen. De DVD is een nette release met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit hoewel het minpuntje het gebrek aan bonusmateriaal is.

Met dank aan Lumière en The Publicity Company voor het DVD recensie-exemplaar.

• Serie