Forever The Complete Series (2014) DVD recensie

ForeverEen aantal televisieseries hebben helaas geen lang leven, omdat tegenvallende kijkcijfers, verschuivingen van het budget of andere bijkomstigheden roet in het eten gooien. Waarom ABC besloot om Forever te cancellen is onbekend, maar het is een feit dat er slechts een seizoen van deze show is gemaakt en dat er (voorlopig) geen vervolg komt. Ironisch genoeg gaat Forever over een lijkschouwer die onsterfelijk is en al 200 jaar op zoek is naar een oplossing om zich van zijn vloek te verlossen. Is de serie dan zo slecht dat men besloot om het tweede seizoen te laten varen? Dat lees je in mijn recensie van Forever.

De hoofdrol is voor Ioan Grufudd en in alle eerlijkheid is hij niet een van mijn favoriete acteurs. Maar in de rol van de ietwat decadente en onsterfelijk lijkschouwer Henry Morgan zorgt hij voor enorm veel kijkplezier. Met gevatte opmerkingen en met een Sherlockachtige gave om details te zien en op die wijze moordzaken op te lossen, drijft hij zijn collega’s tot waanzin. En dat terwijl hij er alles aan doet om het geheim achter zijn onsterfelijkheid te ontrafelen en dat hij het doelwit wordt van een mysterieuze man die hem op de proef stelt.

In 22 afleveringen zien we hoe Henry moordrechercheur Jo ondersteunt in haar zoektocht naar de daders. In iedere aflevering staat er dan ook een andere moordzaak centraal en iedere zaak zorgt ervoor dat Henry terugdenkt aan zijn verleden. Met behulp van een aantal flashbackscènes krijgt de kijker steeds meer stukjes aan informatie die meer uitleg geven over wie Henry Morgan is. Maar de serie draait grotendeels om Henry’s zoektocht naar de waarheid en zijn relaties met zijn inmiddels bejaarde zoon Abe en zijn collega’s. De rol van Jo wordt prima ingevuld door Alana De La Garza terwijl Judd Hirsch op uitstekende wijze de rol van Abe speelt.

Het is lastig om Forever in een specifiek hokje te plaatsen, want de serie bevat actie, spanning, humor en romantiek terwijl er ook veel mysterie aanwezig is. Het is in ieder geval belangrijk om te weten dat de door Matthew Miller bedachte show luchtig en vermakelijk is. De afleveringen duren ongeveer 40 minuten per stuk en deze kijken makkelijk weg. De decors en de make-up effecten zijn van een goede kwaliteit terwijl de CGI-animaties soms iets te wensen overlaten. Maar dat mag naar mijn mening de pret niet drukken. Wat wel de pret drukt is de wetenschap dat na 22 afleveringen het hoofdstuk Forever gesloten wordt.

Warner Bros. Home Entertainment brengt het eerste en tevens laatste seizoen van Forever in een 5-disc DVD box op de markt en deze schijfjes bevatten goede beeld- en geluidskwaliteit. Het beeld is aanwezig in het formaat 1.78:1 terwijl het geluid in Dolby Digital 5.1 te beluisteren is. Als bonus zijn er een groot aantal verwijderde scènes toegevoegd. Daarnaast wordt de box uitgebracht met een stijlvolle kartonnen slipcase.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

4 thoughts to “Forever The Complete Series (2014) DVD recensie”

1. Dat is inderdaad balen als je een serie goed vindt. Heb deze zelf niet gezien en denk ook niet dat ik deze echt ga kijken…m’n lijst met series is al te lang en 22 afleveringen ben je wel even mee bezig.

2. Ik sluit me aan bij Nostra. Heb nog zoveel op de plank liggen dat mijn voorkeur meer uit gaat naar (langlopende) series met een grotere naamsbekendheid. Maar ik zet hem desondanks toch wel op de long term watchlist aangezien onze smaken niet zoveel verschillen van elkaar.