Follow The Money - Seizoen 1

Follow The Money – Seizoen 1 (2015) Blu-ray Disc recensie

In de afgelopen jaren zijn er een aantal geweldige series uit Scandinavië overgewaaid zoals The Killing, Borgen en The Legacy. En we kunnen er weer eentje aan dit mooie lijstje toevoegen. Het Deense Follow The Money (dat officieel de titel Bedrag draagt) is een spannende financiële misdaadserie waarin zwendelpraktijken, hebzucht en moord centraal staan. In mijn recensie van het eerste seizoen van Follow The Money lees je meer over de door Jeppe Gjervig Gram geschreven televisieserie.

De serie trapt af met de vondst van een lijk nabij een windmolenpark en de doortastende rechercheur Mads Justesen (Thomas Bo Larsen) is vastberaden om uit te zoeken waarom deze man om het leven is gebracht. Al snel legt hij samen met zijn collega’s van de fraudebestrijding een verband met Energreen, de marktleider in de energiemarkt en waar de charismatische Alexander Sødergren (Nikolaj Lie Kaas) de scepter zwaait. Mads en zijn collega Alf (Thomas Hwan) zijn ervan overtuigd dat Energreen iets te maken heeft met deze zaak en iets te verbergen heeft.

In de tien afleveringen van circa zestig minuten vallen de puzzelstukjes langzaam maar zeker op hun plaats. Door het overtuigende acteerwerk van de hoofdrolspelers zit je als kijker aan de buis genageld om de ontwikkelingen op de voet te volgen. Ondanks dat maakt men zich wel schuldig aan een hoop bedrijfsjargon en is interesse in de werkwijze van grote ondernemingen en diens juridische afdelingen wel een must om Follow The Money goed te kunnen volgen. Desalniettemin wordt het verhaal prima uitgewerkt en dat gaat niet ten koste van het tempo en de spanning.

De strijd van de fraudebestrijding tegen het machtige Energreen is hoofdzakelijk waar Follow The Money om draait, maar er lopen genoeg verhaallijnen parallel aan dit verhaal die allemaal interessant en spannend zijn. Zo raken twee naïeve monteurs ongewild betrokken bij een aantal misdrijven waardoor zij in het vizier van een huurmoordenaar komen en het nieuwe hoofd van juridische zaken bij Energreen Claudia Moreno vecht tegen de corruptie binnen het bedrijf terwijl ze ook in haar privé-leven zaken op orde dient te stellen. De rol van deze charmante dame is uitstekend gespeeld door Natalie Manueño die evenals Thomas Bo Larsen in het najaar terugkeert voor het tweede seizoen van Follow The Money.

Het staat als een paal boven water dat Follow The Money een spannende en zeer onderhoudende televisieserie is die je op het puntje van jouw stoel houdt. Naast het uitstekende acteerwerk en het sterke verhaal, verdienen de makers ook alle lof voor de mooie locaties waar het verhaal zich afspeelt en het is overduidelijk dat er kosten noch moeite zijn gespaard om de kijker een kwalitatief goede televisieserie voor te schotelen. Eerder werd de serie al uitgezonden door VARA op NPO 2, maar vanaf tien mei is deze ook verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc. De High-Definition versie bevat uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en de tien afleveringen zijn netjes verdeeld over drie schijfjes. En er staat een preview van het tweede seizoen op de derde disc voor iedereen die ontzettend nieuwsgierig is naar het vervolg.

Met dank aan Lumière voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

6 gedachten over “Follow The Money – Seizoen 1 (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Nikolaj Lie Kaas vind ik een geweldige acteur dus deze serie zal ik vroeg maar waarschijnlijk laat toch nog gaan kijken. Wel een beetje huiverig voor het feit dat er teveel gestrooid wordt met vakjargon.