Flodder 3

Flodder 3 (1995) recensie

Flodder 3Na de hilarische komedies Flodder en Flodder in Amerika! kreeg de asociale familie in de decadente wijk Zonnedael een televisieavontuur. Huub Stapel droeg het stokje over aan Coen van Vrijberghe de Coningh die de rol van Johnny voor zijn rekening nam terwijl ook René van ’t Hof werd vervangen door Stefan de Walle in de rol van Kees. Flodder 3 werd eigenlijk geschreven als de finale van de televisieserie, maar het werd uiteindelijk een derde deel in de reeks. Mede te danken aan het succes van de serie die nog tot en met 1998 doorliep.

Na een avontuur in de Verenigde Staten keren de Flodders terug naar de villa in Zonnedael. Dat op het punt staat om het 25-jarig jubileum te vieren. Met het oog op het feest doet het comité er alles aan om de familie Flodder te verjagen, maar iedere poging om hen in de val te lokken mislukt. Terwijl Johnny (Coen van Vrijberghe de Coningh), Kees (Stefan de Walle) en Kees (Tatjana Simic) de strijd aangaan met de buurtbewoners en hen valse streken, is Ma Flodder (Nelly Frijda) in de wolken als zij een charmante zwerver ontmoet.

Plat
Evenals zijn voorgangers is Flodder 3 een platte komedie. Met veel schuine grappen en functioneel naakt. In dat opzicht blijft regisseur en bedenker Dick Maas dichtbij de kern van de familie Flodder. De nieuwe hoofdrolspelers spelen de rollen van de beruchte familieleden prima hoewel Huub Stapel en René van ’t Hof wel worden gemist. Ook het gedrag van de familieleden is iets aangepast. Dat is vooral te merken aan dochter Kees en Ma Flodder. Die de rollen sinds de komst van de serie toch net iets anders invullen. Het doet verder geen afbreuk aan het kijkplezier.

Onzinnig
In Flodder 3 keert men terug in de wijk Zonnedael waar het avontuur zich afspeelt. Het gaat er weer ruig aan toe en de onzinnigheden stapelen zich dan ook in rap tempo op. Bekende gezichten zoals de buurtjes Neuteboom keren terug terwijl Alfred van den Heuvel als de obsessieve voorzitter van het feestcomité en direct vijand van de Flodders aan de cast is toegevoegd. Het zorgt voor een dynamische film die uitblinkt in spraakmakende en komische fragmenten doch het niveau van de eerste delen bij lange na niet wordt gehaald.

Waardering: 2.5 uit 5.