Flatliners (2017) recensie

FlatlinersHet horrorgenre is een langere tijd het slachtoffer geweest van onnodig veel vervolgdelen. Deel op deel die steeds slechter en slechter werden. De afgelopen jaren is er een nieuwe trend die het genre verpest. En niet alleen het horrorgenre overigens. Oudere films worden van de plank gehaald, herschreven en herschoten met nieuwe acteurs en actrices en met verbeterde make-up en visuele effecten. Remakes zijn er in overvloed en vaak inferieur aan het origineel. Maar hoe zit dat met de remake van Flatliners?

Flatliners uit 1990 is een uitstekende film die spannend en intrigerend is, maar ook een naargeestig sfeertje bevat. In de vorig jaar verschenen remake van regisseur Niels Arden Oplev ontbreekt dit sfeertje volledig, maar dat maakt de horror/thriller nog geen slechte film. Spannend en interessant is deze zeker. Met nieuwe acteurs en actrices aan boord, zoals Ellen Page, Diego Luna, Nina Dobrev, James Norton en Kiersey Clemons. En er is zelfs een rolletje weggelegd voor Kiefer Sutherland die in het origineel te zien was.

Evenals in het origineel draait Flatliners om een groep studenten die het leven na de dood onderzoeken. Met een gevaarlijk experiment zoeken de grens op om te ontdekken wat men te zien krijgt als ze overlijden. Hoewel het experiment slaagt, zijn de consequenties niet mals. Wanneer zij één voor één een bijna dood ervaring hebben ervaren, keren zij als een ander mens terug. Hun zintuigen zijn sterker dan ooit en dat zorgt voor de nodige problemen. Vooral als zij er zeker van zijn dat zij worden opgejaagd door de geesten uit hun verleden.

Oplev verpakt het toch wel interessante verhaal in een vermakelijke film die vooral leunt op een aantal zogenaamde jump scares en het drama van de studenten. Echt angstaanjagend wordt het nooit, maar toch blijf je als kijker geboeid. Mede te danken aan het solide acteerwerk van de ensemble cast. Een topper mag Flatliners niet genoemd worden, maar als tussendoortje is de horror/thriller goed te doen. De film is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief goede Blu-ray disc die tevens een aantal interessante extraatjes bevat.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2.5

Steun Filmliefhebber.com