Fissa (2016) Blu-ray Disc recensie

FissaHet eindexamenfeest is het moment waarop alle remmen los gaan, het bier rijkelijk vloeit en de jongens er alles aan doen om een leuke meid te versieren. In de Nederlandse komedie Fissa staat een dergelijk feest centraal als het buitenbeentje Ruben (Alex Hendrickx) knallend het schooljaar wilt afsluiten. Maar hij heeft geen flauw benul hoe hij dat moet organiseren. Daarbij schieten zijn maatje Max (Yannick van de Velde) en ritselaar Yous (Bilal Wahib) te hulp, want de relaxte gasten weten wel van aanpakken. Ondanks dat op hen beurt geen flauw benul hebben van hoe ze voor het eindexamen moeten slagen!

De drie vrienden sluiten een deal. Ruben helpt Max en Yous om het eindexamen te halen terwijl de onbezorgde tieners Ruben helpen om een geweldig feest te organiseren. Een typisch gevalletje van ‘be careful what you wish for’. Onschuldige pogingen om aan de antwoorden van het eindexamen te komen lopen al snel uit in zware delicten terwijl het feestje met meer dan 1300 aanmeldingen op Facebook serieus uit de hand dreigt te lopen. Hoe gaan de heren dat oplossen?

Het feest waar het allemaal om draait neemt ongeveer het laatste halve uur van de film in beslag. Beelden van bikini girls die in het schuim dansen, pillen slikkende scholieren en het bovenmatig consumeren van sterke drank gaat gepaard met een flitsende light show en harde technomuziek. Het is een scène om van te smullen, maar Fissa is wel iets meer dan een gemiddelde MTV videoclip die dezelfde kenmerken heeft. De door Bobby Boermans geregisseerde film gaat vooral over de drie vrienden en de onderlinge relaties en de dagelijkse problemen waar zij mee te maken krijgen. Dat varieert van een hitsige lerares (Miryanna van Reeden) die zich nogal opdringt tot aan een pikant gesprek op Facebook dat resulteert in een naaktfoto van een leerkracht (Arjan Ederveen).

Ik heb er smakelijk om moeten lachen. Ook Yannick en Alex zorgen voor enorm veel kijkplezier hoewel Bilal de kroon spant als het aankomt op grappige oneliners. Straattaal wordt in een hoog tempo op de kijker afgevuurd en lelijke scheldwoorden worden allesbehalve geschuwd. Oké, soms is het wel erg flauw te noemen wat er zich allemaal op het scherm afspeelt of wat er wordt gezegd, maar dat doet verder geen afbreuk aan het vermaak. Fissa, die sinds kort verkrijgbaar is op DVD en een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc, is dan ook één van de leukste Nederlandse films die ik in de afgelopen jaren heb gezien.

Met dank aan Just Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Fissa (2016) Blu-ray Disc recensie”