First Man (2018) recensie

First-Man_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Universal-PicturesIedereen kent de naam Neil Armstrong. Of je nu gefascineerd bent door ruimteverkenning of niet, maar de man die voor het eerst voet zette op de maan schreef voor altijd geschiedenis. In 1969 werd de eerste landing op de maan uitgevoerd door NASA. Met Armstrong als gezagvoerder van de Apollo 11 en als aangewezen astronaut om als eerste mens op de maan te wandelen. ‘One small step for man. One giant leap for mankind.’ zijn de legendarische woorden die hij sprak toen hij onderaan de ladder van zijn maanlander stond. In de biopic First Man staat niet alleen deze gebeurtenis centraal, maar ook hoe Neil Armstrong uiteindelijk de gezagvoerder van het ruimtevaartuig werd.

Ryan Armstrong
Ryan Gosling werd gestrikt om in de huid te kruipen van de Amerikaanse held en de keuze is logisch. Evenals Armstrong heeft Gosling de kwaliteit om bescheiden en zelfs verlegen over te komen. Ik kan zijn films dan ook altijd waarderen, maar ik ben toch minder onder de indruk van de wijze waarop hij de rol speelt. Ik had namelijk het idee dat ik naar Ryan Gosling die een astronaut speelt en niet zozeer naar Neil Armstrong keek. Wellicht heeft de Blade Runner 2049-acteur een te bekend hoofd wat het realisme van First Man niet ten goede komt. Hoewel ik dan ook moet toegeven dat ik niet durf te zeggen of zijn vertolking van Armstrong in de buurt van de waarheid komt. Daar heb ik te weinig archiefmateriaal voor gezien.

Instabiel
Het verhaal van de door Damiel Chazelle film draait grotendeels om het leven van Armstrong voor de landing op de maan. Hoe hij het verlies van zijn dochtertje moest verwerken, de moeizame relatie met zijn vrouw onderhield en hoe hij binnen NASA zich positioneerde als een serieuze kandidaat om de eerste landing op de maan te voltooien. Door het naar mijn mening slordige montage werk zijn de tijdsprongen onlogisch en verwarrend. Terwijl de dialogen en het ietwat bureaucratische geneuzel binnen NASA niet onderhoudend of spannend genoeg zijn om de kijker op het puntje van de stoel te houden. Terwijl de testvluchten, Neil’s eerste ruimtereis en de landing op de maan wel zeer spectaculair zijn en ook zeer accuraat in beeld worden gebracht.

Emotieloos
Het is niet voldoende om First Man te bestempelen als een topper. Waar het wellicht een eerbetoon aan Armstrong en zijn nabestaanden moest worden, levert Chazelle een ietwat saaie film af die niet aangrijpend genoeg is om te imponeren. Misschien ook te wijten aan de emotieloze Ryan Gosling die in een film van dit formaat minder goed tot zijn recht komt. Zeker te wijten aan de te lange speelduur van 140 minuten waar wellicht het verhaal ook in 100 of 120 minuten verteld had kunnen worden. Het is teleurstellend, want ik had toch wel hoge verwachtingen van het drama dat dus op een aantal fronten flink tekortschiet. First Man is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief goede en met extra’s gevulde Blu-ray Disc.

Met dank aan Universal Pictures en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3