First Light (2018) recensie

First LightMensen die op onverklaarbare wijze verdwijnen en terugkeren, halfnaakte personen die strompelend langs de weg worden aangetroffen en vreemde objecten in de lucht die op een vreemde manier bewegen. De verhalen rondom UFO waarnemingen en ontvoeringen door buitenaardse wezens zijn fascinerend. En al tot in den treure is uitgemolken. In veel series, documentaires en films spelen buitenaardse bezoekers en hun geavanceerde ruimteschepen een hoofdrol. Met als resultaat dat bijna alles al een keer aan bod is geweest. Hoewel regisseur en scenarist Jason Stone er een iets andere draai aan geeft, maakt hij met zijn film First Light zich ook schuldig aan alle clichés die je maar kunt verzinnen.

De jonge scholier Sean (Théodore Pellerin) is tot over zijn oren verliefde op de 17-jarige Alex (Stefanie Scott). Een meisje dat wel van een feestje houdt, maar stiekem ook wel geïnteresseerd is in Sean. Na een feestje in de open lucht probeert Sean nog eenmaal Alex’ aandacht te krijgen door zijn nummer op haar arm te schrijven. Niet wetende dat het meisje niet veel later zou bellen met de vraag of hij haar komt halen. Wat er is gebeurd of gaande is weet Sean niet, maar bij een hereniging blijkt al snel dat Alex iets is overkomen. En nu bijzondere gaven bezit die niet op een logische wijze zijn te verklaren.

Waar zijn de UFO’s?
Voor een film die over buitenaardse ontvoeringen en UFO’s gaat zijn de vermeende ruimteschepen nagenoeg onzichtbaar. Evenals in het echte leven waar slechts een enkeling beweert getuige te zijn geweest van een vreemd object dat door de lucht manoeuvreert. Nu zit ik zeker niet te wachten op een bombastisch spektakel zoals Independence Day, maar iets meer beeld van de buitenaardse bedreiging zou niet verkeerd zijn. Daarentegen focust Stone zich meer op de hoofdrolspelers, de onderlinge relaties en hun zoektocht naar de waarheid. Terwijl de spanning in de vorm komt van de overheid die de jacht opent op Alex.

Simpel
Dat maakt First Light een simpele film. Veel fragmenten met waanzinnige special effects hoef je dan ook niet te verwachten, maar de momenten die er zijn zien er dan ook enorm goed uit. Wellicht moest er zorgvuldig gekozen worden wegens het beperkte budget en dan heb ik er ook vrede mee dat het geen bombastische Science Fiction film is. Het is dan ook eerder een romantisch drama hoewel dat door het niet bijzondere acteerwerk niet helemaal lekker uit de verf komt. Niet dat First Light slecht te noemen is, maar het is ook geen hoogvlieger. En het gevoel dat er meer mogelijk was geweest met het verhaal overheerst toch een beetje.

Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

2.5
5 (1 vote)