First Born (2016) recensie

First BornHet is altijd afwachten of een horrorfilm aan de verwachtingen voldoet. Er zijn steengoede horrorfilms die je echt de stuipen op het lijf jagen, er zijn goed foute horrorfilms die vermaken en vaak als instant cult classic worden bestempeld en er zijn horrorfilms die teleurstellen. First Born is een film die helaas behoort tot de laatstgenoemde categorie. Ondanks dat de door Nirpal Bhogal geregisseerde film wel de potentie had om een topper te worden. Waar is het dan fout gegaan?

Allereerst even iets kort over het verhaal. Het jonge stel Charlie (Antonia Thomas) en James (Luke Norris) krijgen onverwacht een dochtertje. Ondanks dat de zwangerschap niet gepland was zijn ze dolgelukkig met het kleine wonder. Maar het geluk is van korte duur als er kwaadaardige entiteiten verschijnen en vooral de kersverse moeder terroriseren. Daarop schakelen zij de hulp in van een expert om de paranormale activiteiten tot een halt toe te roepen. Tevergeefs als blijkt dat de kwaadaardige geesten steeds sterker worden naarmate Thea (Thea Petrie) ouder wordt.

Klinkt toch spannend, is het niet? Maar in werkelijkheid is First Born redelijk saai en voorspelbaar. Misschien wel te wijten aan het feit dat de makers op safe spelen en op een aantal schaduwmensen na niets engs laten zien. Bloederige taferelen en rondslingerende ledematen hoef je dus niet te verwachten, maar ook de spanning is ver te zoeken. Vooral een film waarin bovennatuurlijke krachten aan het werk zijn moeten een naargeestige sfeer oproepen, maar dat is helaas niet het geval.

Daarentegen is het acteerwerk enorm goed, want Antonia Thomas speelt de rol van de getergde moeder erg goed. Ook Luke Norris en de piepjonge Thea Petrie spelen hun rollen als de machteloze James en de geterroriseerde Thea uitstekend. Maar dat is niet voldoende om First Born te bestempelen als een topper. Een typisch gevalletje van goed verzonnen, maar matig uitgewerkt. De horrorfilm is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD die naast een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit geen bonusmateriaal bevat.

Score: 6,0

Met dank aan Just Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.