Finding Dory

Finding Dory (2016) recensie

Ik kan het mij nog als de dag van gisteren herinneren dat ik naar Finding Nemo ging en dat ik ontzettend onder de indruk was van de Disney Pixar film. Het is nog steeds mijn meest favoriete Disney Pixar film die tot op heden is verschenen en deze staat dan ook hoog in mijn top 50 lijst. Ik keek dan ook enorm uit naar het vervolg waar het publiek maar liefst dertien jaar op heeft moeten wachten. Hopelijk wordt het lange wachten dan ook beloond en of Finding Dory, die vanaf nu in de bioscoop draait, de hoge verwachtingen heeft waargemaakt lees je in mijn recensie.

In Finding Dory gaat de vergeetachtige Dory (Ellen DeGeneres) op zoek naar haar ouders en al gauw begint zij zich het een en het ander te herinneren. Dat brengt haar op het spoor van haar familie en samen met haar vriendjes Marlin (Albert Brooks) en Nemo (Hayden Rolence) en met de hulp van de ietwat vreemde octopus Hank (Ed O’Neill) trotseert de kleurrijke Blue Tang vis de oceaan vol met uitdagingen en gevaren. Haar speurtocht en ontmoetingen met nieuwe personages zorgen voor spannende, ontroerende en grappige momenten.

Evenals in het eerste deel is de humor fantastisch te noemen. De interactie tussen Dory en Hank is geweldig en dat is ook te danken aan de wijze waarop komediante Ellen DeGeneres en Modern Family-acteur Ed O’Neill de stemmen hebben ingesproken. Ook nieuwe personages zoals Dory’s beste vriendin Destiny (Kaitlin Olson), de grappige Beluga Bailey (Ty Burrell) en de wijze doch grappige zeeleeuwen Fluke (Idris Elba) en Rudder (Dominic West) zorgen voor veel kijkplezier terwijl de kijker ook weer wordt herenigd met oude bekenden zoals Marlin en Nemo, maar ook met Mr. Ray (Bob Peterson) en de zeeschildpad Crush (Andrew Stanton).

De door Andrew Stanton geregisseerde film bevat prachtige animaties en een uitstekend verhaal hoewel de hilarische en spannende momenten voor het meeste plezier zorgen. De film is minder emotioneel geladen dan Finding Nemo en deze grijpt dan ook minder aan. Desalniettemin komt Finding Dory dicht in de buurt van haar voorganger en is het zonder twijfel een van de betere Disney Pixar films die in de afgelopen jaren is verschenen. Ik heb er in ieder geval van genoten en ik ben ook van mening dat Finding Dory de hoge verwachtingen die ik had heeft waargemaakt.

Score: 9,0

6 gedachten over “Finding Dory (2016) recensie

1. Leuke recensie! En ik ga hem zeker kijken. Deze films zorgen er altijd voor dat je alle ellende in de wereld even vergeet. Ik ben gek op mijn werk, maar ik droom toch altijd van een baan bij Pixar (dan droom ik gelijk het talent er bij haha).

2. Finding Nemo is ook mijn favoriete Pixar film. Toch stond ik niet zo te springen om Finding Dory te kijken (bang voor teleurstelling denk ik), maar ik ga deze week toch richting de bios. 🙂

3. Ik heb afgelopen weekend Finding Dory voor het eerst gezien. Moet eerlijk zeggen dat ik in de eerste paar minuten al zat te huilen op de bank! Wat onwijs goed gedaan, prachtige animatie weer!