Finding Dory (2016) Blu-ray Disc recensie

Finding DoryRuim 13 jaar geleden zagen wij hoe de clownvis Marlin (Albert Brooks) en de vergeetachtige Blue Tang vis Dory (Ellen DeGeneres) de oceaan trotseerden om de schattige Nemo (Hayden Rolence) terug te vinden. Finding Dory staat geheel in het teken van de zachtaardige Dory die een avontuur onderneemt om haar ouders terug te vinden. Maar met een gebrek aan kortetermijngeheugen is het voor haar een pittige klus om de aanwijzingen aan elkaar vast te knopen en haar familie terug te vinden.

Terwijl de nogal impulsieve Dory direct actie onderneemt en al snel in een reddingscentrum voor vissen belandt, besluiten Marlin en Nemo om de achtervolging in te zetten. Niet alleen Dory’s avontuur zorgt voor leuke, spannende en ontroerende momenten, maar ook het avontuur van vader en zoon zorgen voor veel kijkplezier. Zo ontmoeten zij ook nieuwe en kleurrijke personages zoals de vreemde vogel Becky en de wijze zeeleeuwen Fluke (Idris Elba) en Rudder (Dominic West).En dat terwijl Dory hulp krijgt van de vreemde en in gevangenschap levende octopus Hank (Ed O’Neill) krijgt om haar ouders terug te vinden.

De door Andrew Stanton geregisseerde Disney Pixar-film is niet zo ontroerend als zijn voorganger, maar wel enorm vermakelijk. De prachtige computeranimaties en het werk van de stemacteurs zorgen ervoor dat de personages een ziel hebben en ook een gevoel op de kijker weten over te brengen. Maar ook de omgevingen zijn prachtig geanimeerd en je kunt duidelijk zien dat er in de afgelopen 13 jaar flinke sprongen zijn gemaakt in de techniek. Finding Dory is dan ook een waardige opvolger die naar mijn mening ook dicht in de buurt komt van het origineel.

De 2-disc Blu-ray Disc versie die The Walt Disney Company Benelux op de markt brengt is een prachtig product. De schijfjes bevatten niet alleen een sublieme beeld- en geluidskwaliteit, maar deze staan ook bomvol met interessante extra’s die de home entertainment release van Finding Dory net iets spannender maken. Er zijn verschillende specials aanwezig waarin men inzoomt op verschillende personages zoals octopus Hank en de kleine Dory. Maar wij krijgen ook een blik achter de schermen en we gaan op bezoek bij het echte reddingscentrum in Californië. Daarnaast gaan Andrew Stanton en de stemacteurs samen op pad, vertellen de stemacteurs feitjes over de dieren en kijken we over de schouder van animator Jason Deamer mee. De extra’s worden gecompleteerd door de nieuwe Disney Pixar short Piper, interviews, een special over de muziek, verwijderde en grappige scènes.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.