Filth (2013) recensie

FilthIrvine Welsh schreef eerder de romans waar Trainspotting en T2: Trainspotting op gebaseerd zijn, maar hij schreef ook het verhaal van Filth. Een film die je het beste kunt classificeren als een combinatie van Trainspotting en de Britse misdaadfilms van regisseur Guy Ritchie. Rauw, grof en zelfs een tikkeltje controversieel. Een film waarin James McAvoy een glansrol vertolkt en daarmee boven zichzelf uitstijgt.

Bruce (James McAvoy) is een keiharde Ierse rechercheur. Verslaafd aan zijn werk, maar bovenal aan drugs, alcohol en seks. Zijn succes is ongekend en met een misplaatste zelfverzekerdheid lapt hij de wet veelvuldig aan zijn laars. Als hij een belangrijke zaak krijgt toegewezen slaat de realiteit keihard toe als hij er niet in slaagt om de daders van de moord op een Japanse student op te sporen. Terwijl hij zijn promotie dreigt mis te lopen krijgt Bruce te maken met een ernstige verslechtering van zijn gezondheid en een zware depressie. Hij neemt dan ook een ingrijpende beslissing als hij zich bewust wordt van het feit dat hij allesbehalve goed bezig is.

Zelfreflectie
De door Jon S. Baird film gaat bovenal over zelfreflectie. James McAvoy speelt de rol van de zelfingenomen rechercheur Bruce meer dan uitstekend en in het eerste deel zien we ook iemand die zichzelf boven de wet plaatst. Het leveren choquerende en komische fragmenten op, want zijn manier van misdadigers met de rug tegen de muur te klemmen of hoe hij de vrouw van zijn beste vriend in bed krijgt zijn zeer onorthodox. Hij vindt zichzelf dan ook overduidelijk fantastisch en onoverwinnelijk, maar de realiteit is toch net even iets anders. Iets wat in het vervolg van het komische misdaaddrama sterk naar boven komt als Bruce zich bewust wordt van het feit dat hij een verkeerde weg is ingeslagen.

Medelijden
Als kijker krijg je dan ook medelijden met het personage dat van de drup in de regen belandt. Overmatig alcohol- en drugsgebruik behoren inmiddels tot zijn dagelijkse routine terwijl de politiecommissaris zijn gedrag steeds meer beu begint te worden. We volgen hem op de voet terwijl hij bordelen, drugspanden en smerige hotelkamers bezoekt. Op zoek naar aanwijzingen, maar vooral naar verlossing. Naar een betekenis van zijn zielige bestaan. Op een komische wijze zodat Filth niet te melancholisch wordt en te zwaar op de maag komt te liggen. En zeker een kijkbeurt waard als je spraakmakende en Britse misdaadkomedies kunt waarderen.

3

Beschikbaar op Cinemember

CineMember_WEB