Fighting with My Family (2019) recensie

Fighting with My FamilyEerder dit jaar verscheen de Britse komedie Fighting with My Family in de bioscoop. Losjes gebaseerd op het leven van de familie Bevis uit Norwich, Engeland en in het bijzonder op dat van professioneel worstelaar Saraya. Een jonge meid die samen met haar familie de lokale bewoners trakteerde op vermakelijke worstelpartijen en altijd heeft gedroomd van een succesvolle carrière als WWE-professional. Een droom die zij in 2011 heeft waargemaakt. Niemand minder dan acteur en professioneel worstelaar Dwayne ‘The Rock’ Johnson is verantwoordelijk voor het verfilmen van het verhaal toen hij in 2013 tijdens zijn bezoek aan de UK een aflevering van The Wrestlers: Fighting with My Family zag en de hulp van zijn goede vriend en filmmaker Stephen Merchant inschakelde.

Saraya (Florence Pugh) en haar broer Zak (Jack Lowden) worstelen al hen hele leven met elkaar. Onder toeziend oog van honderden lokale fans en hen ouders Ricky (Nick Frost) en Julia (Lena Headey) die plaatselijk de WAW promoten. Broer en zus dromen al jaren over een carrière als professioneel worstelaar en wanneer de kans zich voordoet om in de O2 Arena in Londen auditie te doen voor de WWE, grijpen zij die met beiden handen aan. Hoewel Zak door de zeer kritische coach Hutch (Vince Vaughn) niet wordt gekozen, krijgt Soraya de kans om naar Florida te reizen en te trainen om uiteindelijk toe te kunnen treden tot de WWE. Maar als het buitenbeetje onder de gerekruteerde worstelaars is de reis naar de ring en wereldfaam niet zonder slag of stoot.

Feelgood
Fighting with My Family mag dan gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal, maar veel gebeurtenissen in het leven van Soraya ‘Paige’ Bevis worden niet aangestipt. Daaronder haar noodgedwongen pensioen door een ernstige blessure. De door Stephen Merchant geregisseerde film is dan ook meer een feelgood komedie waarin de ietwat timide doch vastberaden Soraya haar droom waarmaakt. Het drama in de vorm van Soraya’s eenzame reis in de Verenigde Staten en haar moeizame relatie met haar jaloerse broer Zak wordt afgewisseld met droge Britse humor waar ik wel van houd. Ik heb dan ook soms in een deuk gelegen om de bijzondere uitspraken van Soraya en haar moeder.

Acteerwerk
Dat is mede te danken aan het overtuigende acteerwerk, want geen enkel personage komt ongeloofwaardig over. Vooral Florence Pugh weet als stoere chick met een klein hartje te overtuigen. In alle eerlijkheid is het ietwat misleidend dat Dwayne Johnson groot op de filmposter staat afgebeeld terwijl zijn rol als zichzelf relatief klein is. Maar gezien zijn aandeel in het verfilmen van Soraya’s verhaal een logische keuze van de studio. En in de minuten dat hij te zien is doet hij het natuurlijk prima. Zoals we dat wel van hem gewend zijn. Fighting with My Family heeft mij dan ook meer dan aangenaam verrast en de film blijkt uiteindelijk een dikke aanrader te zijn. Zeker voor de liefhebbers van worstelen.

Fighting with My Family is nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Met dank aan Universal Pictures Benelux en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3.5

Steun Filmliefhebber.com