Fifty-Shades-Freed_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Universal-Pictures

Fifty Shades Freed (2018) recensie

Fifty-Shades-Freed_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Universal-PicturesNa de fel bekritiseerde delen Fifty Shades of Grey en Fifty Shades Darker, komt er het einde aan het sprookje van Ana (Dakota Johnson) en Christian (Jamie Dornan). Fifty Shades Freed is het slot van een trilogie die de teleurstelling van de voorgaande delen teniet moet doen. Sinds deze week verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast enorm veel exclusief bonusmateriaal zowel de gekuiste bioscoopversie als de niets verhullende Unveiled Edition bevat. Met nog niet eerder vertoond beeldmateriaal.

Maar wees gerust. Fifty Shades Freed is geen onsmakelijke aaneenschakeling van beelden uit de Red Room waar Christian Grey zijn kersverse vrouw onder handen neemt. Hoewel we zo nu en dan naar de wereldbekende kamer worden meegenomen, zijn de scènes nog altijd braaf. De kijker moet genoegen nemen met het blote bovenlichaam van Dornan terwijl zijn tegenspeelster zich er ook niet voor schaamt om zo nu en dan haar lichaam te tonen. Het wordt met een gepaste netheid in beeld gebracht, maar rode oortjes krijg je er niet van.

Hoewel deze scènes er min of meer bijhoren, ligt de focus in het slot van de trilogie op het verhaal. In het onheilspellende tweede deel werd duidelijk dat Ana’s voormalige baas Jack Hyde (Eric Johnson) een ongezonde obsessie had voor zijn medewerkster terwijl Christian’s oude minnares Elena (Kim Basinger) het er zichtbaar moeilijk mee had dat haar oude vlam immens gelukkig is met Ana. Hoewel Fifty Shades Freed goed voortborduurt op Hyde’s krankzinnige acties om Christian en Ana het leven zuur te maken, vervult Basinger slechts een zeer kleine bijrol. Wat jammer is, want het verleden van Christian blijft hierdoor onduidelijk en onaangenaam mysterieus.

Spannend is het deze keer wel. De balans tussen de mierzoete romantische scènes waarin Ana en haar echtgenoot van het luilekkerland genieten, de erotisch geladen fragmenten en de spannende momenten is op orde. Met een kleine kanttekening dat men wel iets te vaak van de hak op de tak springt. Het voelt soms een beetje onlogisch aan. Regisseur James Foley verdient alle credits, omdat hij vasthoudt aan het concept van de voorgaande films. Desalniettemin is het een feit dat hij weinig met de kritiek heeft gedaan. Met als eindresultaat een romantisch drama dat de stempel erotische thriller niet verdient. Daarvoor is de film simpelweg te soft en te doorzichtig.

Met dank aan Universal Pictures en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

Steun Filmliefhebber.com