Fifty Shades Darker

Fifty Shades Darker (2017) recensie

Het succes met een boek staat niet altijd garant voor een gelijkwaardig succes in de filmindustrie. Veel boekverfilmingen komen nog aardig uit de verf, maar het getergde Fifty Shades of Grey kreeg nagenoeg alleen maar negatieve recensies. Terwijl het boek menig lezer rode oortjes bezorgde, werd de film als te braaf bestempeld. Iets waar ik mij graag bij aansluit hoewel ik ook niet zat te wachten op een keiharde pornofilm. Even buiten beschouwing gelaten dat de film als erotische thriller is mislukt, slaagt deze des te meer als romantisch drama. Daarom ben ik ook met goede moed begonnen aan het vervolg Fifty Shades Darker.

De titel voorspelt enerzijds toch een donkere film met wellicht meer onthullingen uit Christian Grey’s Red Room en in ieder geval meer spanning. Maar de film gaat verder op het punt waar zijn voorganger eindigt. Sterker nog, de makers spoelen gewoon even terug en ze beginnen opnieuw. De relatie tussen Ana (Dakota Johnson) en de miljardair (Jamie Dornan) is stukgelopen, maar het duurt niet lang voordat Christian aan Ana de liefde verklaard en haar terug wil. En zo onzeker en naïef Ana is tuint ze er opnieuw in.

De spanning komt dan voort uit het feit dat Ana de interesse geniet van haar baas Jack (Eric Johnson). Een opdringerig ventje die veel weet over Christian’s reputatie en dat misbruikt om zich bij Ana op te dringen. Met gigantische vervolgen voor de uitgever die we waarschijnlijk in het derde deel weer te zien gaan krijgen. Anderzijds zien we Christian worstelen met zijn fetisj en hoe hij een normale relatie probeert te onderhouden. En dat terwijl de jaloerse Elena (Kim Basinger) als Christian’s voormalige fuck buddy het niet kan verkroppen dat hij nu gelukkig is met Ana.

Ook deze keer zijn de erotische scènes erg braaf en niet opwindend te noemen. Althans, mij deed het niets. Daarnaast is de spanning een beetje ver te zoeken hoewel er zat aanknopingspunten zijn om er een thriller van te maken. Fifty Shades Darker voelt dan ook aan als een tussenfilm die de kijker probeert klaar te stomen voor wat er komen gaat. Laten we dan ook hopen dat het derde deel die verwachtingen gaat waarmaken. Fifty Shades Darker is vanaf nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast de bioscoopversie ook de uitgebreide unmasked versie bevat en een enorme hoeveelheid aan interessant bonusmateriaal.

Score: 6,0

Met dank aan Universal Pictures Benelux en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.