Fifa 21 (2020) recensie

Ietsje later dan gebruikelijk, maar deze week is het weer zover! Terwijl de voetbalcompetities wereldwijd weer zijn opgestart, verschijnt nu ook het nieuwe deel van de populaire voetbalsimulatie Fifa op zowel de PC als op de current-gen consoles. In Fifa 21 ga je aan de slag als een veelbelovende trainer of probeer je jezelf als speler op te werken naar het eerste elftal van jouw favoriete voetbalclub. Terwijl je ook je ‘dream team’ kunt samenstellen in Fifa Ultimate Team en het online kan opnemen tegen geduchte tegenstanders.

Verbeteringen

Zoals ieder jaar streeft EA Sports naar een verbeterde versie van de game van het jaargang daarvoor en dat is in het geval van Fifa 21 niet anders. Er is afscheid genomen van de stroperige bewegingen van de spelers op het veld terwijl het speeltempo iets sneller is. Met als resultaat dat de nieuwe Fifa iets meer een arcade-game is dan een realistische simulator. Hoewel, de graphics je wel echt weer het gevoel geven dat je zelf een balletje trapt in de Johan Cruijff ArenA en je de sfeer proeft als je team wordt toegezongen door duizenden supporters wanneer de Champions League bokaal in de lucht wordt gehouden.

Wijzigingen

Fifa 21 komt ook met een aantal kleine wijzigingen. Vooral in de spelmodi en het menu zijn de veranderingen zichtbaar. Zo zijn er meer opties om je doelen in Fifa Ultimate Team te behalen, kan je in Volta Football het nu ook online opnemen tegen vrienden of onbekende speelgenoten en heb je in de carrièremodus meer regie over wanneer je team traint of juist rust neemt voordat er een belangrijke wedstrijd op de kalender staat. Daarnaast is het transfersysteem geüpdatet met wenselijke toevoegingen zoals, een optie tot koop wanneer je een speler huurt of het is zelfs mogelijk dat een club jou nu benaderd met een interessant ruilvoorstel. De meest ingrijpende wijziging is het simuleren van wedstrijden, want als jouw club in de problemen komt kan je ingrijpen en de wedstrijd alsnog naar je hand zetten.

Tekortkomingen

Maar zoals ieder jaar zijn er ook tekortkomingen te noemen. Zo ontbreekt nog altijd de Keuken Kampioen Divisie en is de Johan Cruijff ArenA slechts het enige officiële Nederlandse stadion in Fifa 21. Ook in de animaties bij dode spelhervattingen, hoe de teams het veld opkomen en hoe een doelpunt wordt gevierd, zijn er geen wijzigingen te bespeuren. Evenals in het commentaar van Sierd de Vos en Jeroen Grueter die dit jaar slechts enkele nieuwe zinnetjes hebben ingesproken. Maar de grootste tekortkoming is toch dat er weinig verandering is in de stabiliteit van Fifa 21. De game loopt regelmatig vast bij willekeurige momenten, wanneer er een handsbal in het strafschopgebied plaatsvindt en bij het bedienen van het menu. De game opnieuw opstarten is dan vaak de enige oplossing om weer verder te spelen.

Dure upgrade

Fifa 21 is een haast verplichte aanschaf voor de voetballiefhebber, die de game intensief speelt. Maar gezien de hoge aanschafwaarde voelt Fifa 21 meer aan als een dure upgrade dan als een innovatieve game. De selecties van de teams en de tenues zijn weliswaar geüpdatet, maar de wijzigingen zijn verder behoorlijk minimaal. Daarnaast is door de verandering in de speelstijl het een koud kunstje om je tegenstander met uitslagen zoals, 6-0 of 7-0 in te maken. Een goed getimede aanval of een sterk afstandsschot resulteert eigenlijk altijd wel in een goal. Het is dan ook jammer dat Fifa 21 de hoge verwachtingen niet waarmaakt en de grote vraag is natuurlijk of EA Sports niet beter een kit-upgrade pakketje voor een paar tientjes had kunnen uitbrengen. Wat de uitgever dan wel weer goed doet is dat je bij aanschaf van de game voor de current-gen gratis kunt upgraden naar de next-gen versie zodra de PlayStation 5 en Xbox Series X op de markt verschijnen.

SCORE: 7,0