Fences

Fences (2016) recensie

Er zijn genoeg mensen die terugkijken op het leven en nadenken over de beslissingen die zij hebben gemaakt en misschien wel treuren om de kansen die zij hebben gemist. Het is een van de thema’s die in het ijzersterke drama Fences aan bod komt. En mede te danken aan het goede acteerwerk van Denzel Washington en Viola Davis, slaat de op het toneelstuk van August Wilson gebaseerde film in als een bom!

Washington speelt de rol van Troy Maxson. Een vuilnisman die in de jaren ’50 zijn gezin probeert te onderhouden met het magere loon dat hij verdient, maar treurt om zijn gemiste kans als professionele honkbalspeler. Terwijl hij doordraaft over het succes dat hij had kunnen hebben, moet de zichtbaar ongelukkige man niet alleen een hek rondom zijn tuin bouwen, maar er ook voor zorgen dat zijn zoon Cory (Jovan Adepo) op het juiste pad blijft, zijn vrouw Rose (Viola Davis) gelukkig is en zijn broer Gabriel (Mykelti Williamson) zich niet in de problemen werkt.

Fences speelt zich grotendeels af in de achtertuin van het bouwvallige huis van de familie Maxson waar Troy tijdens zijn werkzaamheden aan het hek met zijn vrouw, zonen en goede vriend Bono (Stephen Henderson) herinneringen ophaalt. De onderlinge relaties worden goed uitgelicht en het is ook niet alleen Washington die de sterren van de hemel speelt. Ook Viola Davis, Jovan Adepo en in het bijzonder Mykelti Williamson imponeren met fantastisch acteerwerk. Vooral in een kleine film als deze is het belangrijk dat het verhaal en de dialogen goed overkomen op het publiek.

Het door Denzel Washington geregisseerde drama is dan ook een boeiende en vooral meeslepende film. Ondanks dat Troy Maxson een bruut kan zijn, leef je met hem mee. Zijn pijn en verdriet is duidelijk zichtbaar en wellicht tot op zeker hoogte herkenbaar. Want zoals ik al eerder schreef treuren veel mensen om de kansen die zij in het leven hebben gemist. Fences is dan ook een prachtige film voor eenieder die een goed drama kan waarderen, maar luchtig kijkvoer is het allerminst. Fences is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een sublieme beeld- en geluidskwaliteit ook een aantal interessante specials bevat die meer inzicht geven over de productie van toneel naar film, de personages en de settings.

Met dank aan Paramount Pictures en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3 gedachten over “Fences (2016) recensie