Fatman

Fatman (2020) recensie

FatmanAls je mij 20 jaar geleden had gevraagd of Mel Gibson de rol van de Kerstman zou kunnen spelen, had ik volmondig ‘nee’ geantwoord. De acteur is bekend om zijn rollen in Lethal Weapon en Braveheart en in de afgelopen jaren heeft hij veelal de rol van een schurk of een maniakaal personage op zich genomen. Maar in Fatman, die vanaf vandaag in de bioscoop draait, speelt hij de rol van Chris. Inderdaad, het gezette en jolige icoon van het Kerstfeest. Hoewel, Mel Gibson’s versie van de Kerstman niet zo vriendelijk en jolig is als hoe wij het fictieve figuur kennen.

Samenvatting van het verhaal – Chris (Mel Gibson) is het buitengewoon ijverige hoofd van de fabriek waar jaarlijks miljoenen cadeautjes worden geproduceerd, maar de hoge kosten zorgen ervoor dat hij en zijn vrouw Ruth (Marianne Jean-Baptiste) in de financiële problemen raken. De jaarlijkse subsidie van de Amerikaanse overheid is niet meer voldoende om het hoofd boven water te houden. Terwijl Chris zich groen en geel ergert aan hoe jongvolwassenen en kinderen steeds vaker het slechte pad op raken en de betekenis van het Kerstfeest uit het oog verliezen. Maar dat zijn niet de enige zorgen voor Chris wanneer hij het doelwit wordt van een wraakzuchtige huurmoordenaar (Walton Goggins).

Recensie – Is Fatman een Kerstfilm? Ik kan mij goed voorstellen dat het een topic van discussie is, want in de regel is Fatman een misdaadthriller en bij vlagen een gitzwarte komedie. Met een eigenaardige draai aan het klassieke Kerstverhaal waarin de Kerstman niet een vrolijk en zachtaardig, maar een verbitterd en wraakzuchtig personage is. Die tussen zijn taken als de bezorger van miljoenen kerstcadeautjes zijn tijd opvult met schietoefeningen en het sluiten van deals met overheden om dikke cheques te kunnen incasseren. Dat hij dan ook klaar voor de strijd is als hij wordt opgezocht door een doortastende huurmoordenaar, is helemaal niet zo vreemd. En ook de kinderen die op het slechte pad zijn geraakt moeten over hun schouders kijken. Want Chris accepteert het niet langer dat de wereld steeds gewelddadiger wordt.

In de rol van een verbitterde en ietwat agressieve Kerstman staat Mel Gibson zijn mannetje en het concept van Fatman is uniek. Niet eerder zagen we een Kerstman met een maniakale blik in zijn ogen, die kinderen op een bedreigende toon waarschuwt voor de misstappen die zij begaan. Het probleem is wel dat het allemaal een tikkeltje te serieus is en met iets meer humor was de film lekker luchtig gebleven. Nu zijn er grappige momenten aanwezig, maar de spanning en de actie voeren toch wel de boventoon. Dat neemt niet weg dat Fatman een geslaagde film is. Zeker voor de filmliefhebber die klaar is met zoetsappige Kerstfilms waarin alles fout gaat, maar die altijd goed aflopen.

2.5