Father's Day

Father’s Day (2011) recensie

Father's DayEr zijn foute, ontzettend foute en goed foute horrorkomedies en Father’s Day van regisseurs Adam Brooks, Jeremy Gillespie, Matthew Kennedy, Steven Kostanski en Conor Sweeney behoort zeker tot de laatste categorie. Het is pulp en daarmee een instant cult classic die velen nooit zullen zien, maar de liefhebber van het genre absoluut in de kast heeft staan.

Recensie – Nee, de film heeft eigenlijk helemaal niets te maken met vaderdag. De titel heeft meer betrekking op het feit dat in de horrorkomedie een bloeddorstige seriemoordenaar vaders verkracht en vermoordt. Een rechercheur, een priester, een veroordeelde moordenaar en zijn strippende zusje, slaan de handen ineen om deze maniakale seriemoordenaar op te sporen en tot een halt toe te roepen.

Father’s Day is vooral een onzinnige film. Waarin maffe personages zijn te bespeuren, die tot overmaat van ramp ook nog eens worden gespeeld door acteurs en actrices die niet kunnen acteren. Nu is dat in pulp ook minder van belang, want het draait immers om de vreemde praktijken die op de kijker worden afgevuurd. De film begint vreemd met een smerige verkrachtingsscène van een alleenstaande vader en een wraakactie die menig liefhebber nog even doet terugdenken aan de controversiële scène in The Toxic Avenger wanneer de vermeende serieverkrachter en moordenaar meermaals wordt overreden. Maar het eindigt nog vreemder wanneer er bovennatuurlijke wezens ten tonele verschijnen en broer en zus wel een heel intiem onderonsje hebben.

Het moge duidelijk zijn dat Father’s Day niet voor iedereen is. De meeste mensen zullen walgen van de beelden die op hun worden afgevuurd terwijl er ook een grote doelgroep is, die simpelweg de humor er niet van inzien. Maar voor de liefhebbers van spraakmakende cultfilms is Father’s Day verplicht kijkvoer. Zeker wanneer je genregenoten, zoals The Toxic Avenger en Hobo with a Shotgun in de kast hebt staan.

2