Fast & Furious

Fast & Furious (2009) recensie

Fast & FuriousNa drie redelijk succesvolle tot succesvolle delen, verscheen in 2009 de vierde film in de The Fast and the Furious-reeks. Met de simpele titel Fast & Furious. Waarin de originele cast uit het eerste deel grotendeels terugkeert. Natuurlijk draait het opnieuw om illegale straatracers. Die in zwaar opgevoerde wagens door de straten racen. Alleen deze keer niet voor de eer of voor een geldbedrag, maar voor een baan bij het meest gevreesde drugskartel in Mexico.

Samenvatting van het verhaal – Na zijn hulp om drugsbaron Carter Verone tot een halt toe te roepen, is Brian (Paul Walker) opnieuw gerekruteerd door de FBI. Wanneer zij de gevaarlijke leider van het Braga drugskartel op het spoor komen, kruizen de paden van Brian die met van een oude bekende. Ook Dom (Vin Diesel) jaagt op Braga wanneer hij ontdekt dat hij zijn vriendin Letty (Michelle Rodriguez) heeft vermoord. Ondanks dat de vriendschap tussen Dom en Brian bekoeld is, slaan ze toch de handen ineen om wraak te nemen en het kartel tot een halt toe te roepen.

Recensie – Dat de bekende gezichten uit The Fast and the Furious terugkeren is een groot pluspunt. Zowel Vin Diesel, Paul Walker als Michelle Rodriguez en Jordana Brewster keren terug voor een nieuw raceavontuur. Hoewel, de vierde film in de reeks meer een actie/thriller dan een popcornfilm is. Het verhaal is beter uitgewerkt en door de persoonlijke vendetta’s van de hoofdprotagonisten spelen de emoties een belangrijke rol. Maar dat wil niet zeggen dat de bombastische actiescènes naar de achtergrond zijn verdwenen.

Zowel Diesel als Walker rijden nog altijd in opgevoerde bolides om in hun missie te slagen en de film bevat dan ook een aantal spectaculaire momenten. Het is niet altijd realistisch dat we krijgen te zien, maar dat mag de pret zeker niet drukken. In een film als deze mag het af en toe best een beetje over the top zijn. Het is een stap in de goede richting om van de franchise iets meer te maken dan een simpele actiefilm waarin felgekleurde wagens, opzwepende muziek en schaarsgeklede dames grotendeels voor het vermaak moeten zorgen.

3.5