Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw (2019) recensie

Fast-Furious_-Hobbs-Shaw_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2019-Universal-PicturesWilde achtervolgingen in felgekleurde en opgevoerde sportwagens, onderlinge strijd tussen gespierde en getatoeëerde straatracers en meiden die in haast nietsverhullende kleding ronddartelen. Daar is het bijna 20 jaar geleden mee begonnen toen de eerste The Fast and the Furious verscheen. Maar 8 delen later is de franchise geëvolueerd in een reeks van spannende en overdreven spionagefilms. En dit jaar brak het moment aan dat de franchise ook een eerste spin-off kreeg. Met de personages van Dwayne Johnson en Jason Statham in de hoofdrollen.

Waneer Mi6-agente Hattie (Vanessa Kirby) een uiterst dodelijk virus in handen krijgt wordt ze het doelwit van de genetisch gemanipuleerde soldaat Brixton (Idris Elba). Die in opdracht van zijn werkgever de jacht opent op Hattie. Terwijl de jacht onverbiddelijk doorgaat schakelt de CIA de hulp in van Hobbs (Dwayne Johnson) en Shaw (Jason Statham) die na hun laatste klus de aangewezen personen zijn om Hattie te beschermen en Brixton tot een halt toe te roepen. Maar evenals tijdens de vorige klus zijn ze allesbehalve vriendschappelijk. Toch weerhoudt dat hen er niet van om deze lastige klus te klaren.

Overdreven
Maak je borst maar nat als je de waanzinnige stunts in de laatste Fast & Furious-films overdreven vond, want regisseur David Leitch gooit er in Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw nog een schepje bovenop. De spectaculaire spionagethriller is dan ook een aaneenschakeling van waanzinnige en onmogelijke stunts die grotendeels met behulp van de computer in beeld zijn gebracht. Dat is goed te zien en enigszins teleurstellend te noemen, want het doet afbreuk aan zowel de geloofwaardigheid als de spanning. Want je weet toch wel dat de personages het op één of andere onmogelijke manier wel overleven. Dat neemt niet weg dat het wel enorm gaaf is om te zien.

Komisch duo
In de voorgaande delen is de chemie tussen Dwayne Johnson en Jason Statham goed te zien en dat is ook de reden waarom de personages een eigen avontuur kregen. In Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw is de dynamiek tussen de twee actiehelden enorm goed. Niet alleen wanneer zij de vijand een kopje kleiner moeten maken, maar ook op het gebied van humor slagen zij erin om de kijker te entertainen. Het eeuwige gekibbel is grappig terwijl Vanessa Kirby als Hattie de taak heeft om hen niet alleen te ondersteunen in de lastige klus die zij moeten klaren, maar de boel ook continu moet sussen. Als luchtige, bij vlagen komische en bovenal spectaculaire actiefilm slaagt de film met vlag en wimpel, maar het heeft niets meer met The Fast and the Furious te maken. Verwacht dan ook geen film vol met illegale straatraces, opgevoerde bolides en lekkere meiden in korte rokjes, want dat alles ontbreekt volledig.

Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw is vanaf 30 november verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc. Met dank aan Universal Pictures en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3